Page 56 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 - Ünite 3
P. 56

3    ÜNİTE






                     METİN VE TÜRLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR

                    Okuduğunuz şiir, 1980 sonrası Türk şiir geleneğinin önemli isimlerinden Haydar Ergülen’e aittir.
                  Ergülen, şiirlerinde yergi yüklü ve kapalı bir anlatımla insani duyarlılıklarından uzaklaşmış insanı
                  anlatmıştır. Okuduğunuz şiirde de görüldüğü gibi modern yaşamın beraberinde getirdiği şehirleş-
                  me olgusu, insanı tabiattan kopararak tek ve zayıf bir bağ olarak “balkon”un kalması sonucunu orta-
                  ya çıkarmıştır. Şair, klasik ve çağdaş şiirin birikimini özümsemiş ve bunu şiirine ustaca yansıtmıştır.
                    1980 sonrası Türk şiirinde şairlerin genel yaklaşımı “Türk şiirinin bir bütün olduğu, bu şiirin hiç-
                  bir ayrım gözetilmeden sahiplenilmesi gerektiği” şeklindedir. Bu dönemde “kent kimliği, şehirleş-
                  me” tema olarak öne çıkmıştır. 1980 sonrası şiir kuşağının en önemli özelliği tek bir şiir anlayışından
                  değil, çeşitli şiir anlayışlarından  söz edilebilmesidir. “Çok seslilik” bu kuşağın belirleyici özelliğidir.
                  1980 sonrası kuşakta politik ve toplumsal konular arka planda kalırken bireysel kaygılar ön planda
                  olmuştur.
                    1980 sonrası Türk şiiri, gelişme ortamını dergilerde bulmuştur ve aynı dergide farklı şiir anlayışın-
                  da şairler birlikte ürünler verebilmiştir. Bu kuşak için önemli dergiler olarak Üç Çiçek, Poetika, Şiir
                  Atı, Fanatik, Sombahar, Broy, Yönelişler dergileri sayılabilir. Haydar Ergülen’in yayımlanmasında yer
                  aldığı Üç Çiçek, uzun ömürlü olmasa da dönemin etkili dergilerinden biri olmuştur.
                    Bu kuşakta yer alan şairler arasında Tuğrul Tanyol, Haydar Ergülen, Metin Celal, Lale Müldür, Sey-
                  han Erözçelik, Şavkar Altınel, Roni Marguiles, İhsan Deniz, Adnan Özer, Osman Hakan A., Akif Kur-
                  tuluş, Hüseyin Atlansoy, Enver Ercan, Turgay Fişekçi, Hüseyin Ferhad, Sina Akyol, Enis Batur, Şükrü
                  Erbaş, Salih Bolat, Birhan Keskin, Ebubekir Eroğlu, Murathan Mungan, Küçük İskender, Metin Cen-
                  giz, Sunay Akın, Akgün Akova, Melisa Gürpınar, Ahmet Erhan, Yaşar Miraç sayılabilir.










                    METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME
                      METNİ ANLAMA VE ÇÖZÜMLEME
                  1.  Okuduğunuz şiirdeki “Balkonlar gevezelik/balkonlar ısrar” dizelerinde “balkon” kelimesine hangi
                      anlamlar yüklenmiştir? Düşüncelerinizi sözlü olarak paylaşınız.
                  2.  Söyleyici bu şiirinde, evlere ve apartmanlara balkonlar yapılmasının sebebi olarak neyi göstermek-
                      tedir?
                  3.  Okuduğunuz şiirde şair, balkonun modern yaşam tarzının getirdiği apartmanı “bırakmasıyla”
                      hangi olumlu durumların gerçekleşeceğini düşünmektedir? Şiirdeki dizelerden örnekler vererek
                      açıklayınız.

                  4.  Şiirde söyleyici, şehir yaşamının içindeki bir insanın duygularını nasıl ifade etmektedir? Şiirden
                      hareketle açıklayınız.

                  5.  “Herkes balkonda unuttuğu/şiirini geri alsa” dizelerinde ifade edilen, herkesin balkonda unuttu-
                      ğu şiir, birbirinden farklıdır. Size göre metinde “şiir” kelimesi imge olarak neyi ya da neleri çağ-
                      rıştırmaktadır?
                  6.  Okuduğunuz şiirin temasını bulunuz.

                  7.  Şiirde ahenk hangi unsurlarla sağlanmıştır? Dizelerden örneklerle açıklayınız.
                  8.  Şiirin sonunda Behçet Necatigil ve Sezai Karakoç’un şiirlerinin anılması, söyleyicinin hangi yönü-
                      nü gösterir?

                  9.  “Haydar Ergülen’in şiirlerinde gerçekçilik ve ironinin özellikleri dikkat çeker.” ifadesinin okudu-
                      ğunuz metindeki yansımalarını gösteriniz.







                 126
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61