Page 155 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 155
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Momentumun İzleri
Konu Momentum Korunumu
Momentumun korunumuna ilişkin verileri toplama
Öğrenme Hedefleri Veriler üzerinden momentumun korunumuna ilişkin hesaplamalar yapma
Momentumun farklı uygulamalardaki korunumuna ilişkin yargıda bulunma
• E-Kâğıt
• Etkileşimli Tahta
Materyaller
• Kalem
• Newton Beşiği
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; gösteri, doğrudan anlatım, simülasyon, gözlem, soru - cevap ve per-
formans görevi yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
Gösteri (Demonstrasyon): Öğretmen sınıfa getireceği “Newton beşiği” materyalini
öğrencilere tanıtır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen, Newton beşiğinin aynı hizada yer alan özdeş top-
lardan oluşan basit sarkaçların yan yana bağlanmasıyla elde edilen bir çoklu sar-
kaç olduğunu söyler.
Simülasyon (Benzetim): Öğretmen http://meb.ai/8dgJbb simülasyonunu yardı-
Etkinlik Açıklaması
mıyla öğrencilerin merkezi esnek çarpışma ile ilgili çıkarımlarda bulunmasını sağ-
lar.
Gözlem: Öğrenciler kontrollü ortamda, planlı bir şekilde gerçekleşen olayları göz-
lemleyerek elde ettiği verilerden hareketle çıkarım yapar.
Soru - cevap: Öğretmen, gösterim sırasında ve sonrasında öğrencilere sorular yö-
nelterek dikkatlerini konuya çeker ve onları aktif katılıma teşvik eder.
Performans Görevi: Öğrencilerden momentumun farklı uygulamalardaki korunu-
muna ilişkin örnek olaylarla ilgili bir performans görevi hazırlamaları istenir.
Öğretmen elinde bir “Newton beşiği” ile sınıfa girer. Öğretmen Newton beşiğinin
aynı hizada yer alan özdeş toplardan oluşan basit sarkaçların yan yana
bağlanmasıyla elde edilen bir çoklu sarkaç olduğunu söyler (İF1). Aynı hizada
ve beş toptan oluşan beşikte, 1 numaralı top Şekil 1'deki gibi kaldırıldığında
topta yer çekimi potansiyel enerjisi depolanır. Top serbest bırakıldığında depo
edilen potansiyel enerji, kinetik enerjiye dönüşür. 1 numaralı top, 2 numaralı topa
Uygulama Süreci değdiğinde sahip olduğu momentumu ve enerjiyi bu topa aktarır. Momentum
aktarımı bu şekilde son top olan 5 numaralı topa kadar sürer. Bu aktarım sonucunda
5 numaralı top havaya kalkar.
5 numaralı top yaklaşık olarak 1 numaralı topun serbest bırakıldığı düzeye çıkar.
5 numaralı top tekrar 4 numaralı topa çarpar ve yine momentum aktarımı ile 1
numaralı top havaya kalkar. Bu işlem, sisteme verilen ilk enerjinin tamamı ısıya
dönüşene kadar devam eder (İF2).
155