Page 155 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 155

Fizik

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Momentumun İzleri
         Konu                  Momentum Korunumu
                               Momentumun korunumuna ilişkin verileri toplama
         Öğrenme Hedefleri     Veriler üzerinden momentumun korunumuna ilişkin hesaplamalar yapma

                               Momentumun farklı uygulamalardaki korunumuna ilişkin yargıda bulunma
                                 •  E-Kâğıt
                                 •  Etkileşimli Tahta
         Materyaller
                                 •  Kalem
                                 •  Newton Beşiği
         Süre                  2 ders saati

                               Bu etkinlikte; gösteri, doğrudan anlatım, simülasyon, gözlem, soru - cevap ve per-
                               formans görevi yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
                               Gösteri (Demonstrasyon): Öğretmen sınıfa getireceği “Newton beşiği” materyalini
                               öğrencilere tanıtır.
                               Doğrudan Anlatım: Öğretmen, Newton beşiğinin aynı hizada yer alan özdeş top-
                               lardan oluşan basit sarkaçların yan yana bağlanmasıyla elde edilen bir çoklu sar-
                               kaç olduğunu söyler.
                               Simülasyon  (Benzetim):  Öğretmen  http://meb.ai/8dgJbb  simülasyonunu  yardı-
         Etkinlik Açıklaması
                               mıyla öğrencilerin merkezi esnek çarpışma ile ilgili çıkarımlarda bulunmasını sağ-
                               lar.

                               Gözlem: Öğrenciler kontrollü ortamda, planlı bir şekilde gerçekleşen olayları göz-
                               lemleyerek elde ettiği verilerden hareketle çıkarım yapar.

                               Soru - cevap: Öğretmen, gösterim sırasında ve sonrasında öğrencilere sorular yö-
                               nelterek dikkatlerini konuya çeker ve onları aktif katılıma teşvik eder.

                               Performans Görevi: Öğrencilerden momentumun farklı uygulamalardaki korunu-
                               muna ilişkin örnek olaylarla ilgili bir performans görevi hazırlamaları istenir.

                               Öğretmen elinde bir “Newton beşiği” ile sınıfa girer. Öğretmen Newton beşiğinin
                               aynı  hizada  yer  alan  özdeş  toplardan  oluşan  basit  sarkaçların  yan  yana
                               bağlanmasıyla  elde  edilen  bir  çoklu  sarkaç  olduğunu  söyler  (İF1).  Aynı  hizada
                               ve  beş  toptan  oluşan  beşikte,  1  numaralı  top  Şekil  1'deki  gibi  kaldırıldığında
                               topta  yer  çekimi  potansiyel  enerjisi  depolanır.  Top  serbest  bırakıldığında  depo
                               edilen potansiyel enerji, kinetik enerjiye dönüşür. 1 numaralı top, 2 numaralı topa
         Uygulama Süreci       değdiğinde  sahip  olduğu  momentumu  ve  enerjiyi  bu  topa  aktarır.  Momentum
                               aktarımı bu şekilde son top olan 5 numaralı topa kadar sürer. Bu aktarım sonucunda
                               5 numaralı top havaya kalkar.

                               5 numaralı top yaklaşık olarak 1 numaralı topun serbest bırakıldığı düzeye çıkar.
                               5  numaralı  top  tekrar  4  numaralı  topa  çarpar  ve  yine  momentum  aktarımı  ile  1
                               numaralı  top  havaya  kalkar.  Bu  işlem,  sisteme  verilen  ilk  enerjinin  tamamı  ısıya
                               dönüşene kadar devam eder (İF2).




                                                                                                         155
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160