Page 40 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 40

2.2. OTANTİK KADANS


                 2.2.1. Verilen konumda otantik kadans oluşturma


                 Tonalitenin I ve V. derece akorlarının birbirine bağlanışıyla oluşan ve plagal kadansa göre daha kesin bitiş
            (kalış) etkisi veren kadansa otantik kadans denir. Otantik kadansta yani tonik-dominant-tonik (I-V-I ya da T-D-T)
            bağlanışında da bir ortak ses vardır. Tonik akorun beşlisi, dominant akorun temel sesiyle aynıdır.


                                            Do majör
                                                                       w
                                                                       w
                                         &          w      ortak ses   w
                                                    w
                                                    w
                                                    I(T)               V(D)

                 Otantik kadansta akorların çevrimlerinden yararlanarak ortak sesler sabitlenir ve diğerleri en yakın sese
            hareket ettirilir.

                Do majör
                                                                                                         w
                                                                                     w
                                                                                               w
                                                                          w
                                                                                     w
                                                                                               w
                                                                w
                                                                                                         w
                                                      w
             &   c     w         w         w          w         w         w          w         w         w
                                           w
                                                                          w
                                                      w
                       w
                                 w
                                                                w
                                           w
                       w
                                 w
                        I        V6        I          I 6       V  6 4    I 6        I  6 4    V         I  6 4
                 Minör tonalitelerdeki otantik kadans, majör tonalitelerdeki gibidir. Ancak minör tonalitelerde öncelikle armonik
            minör  dizi  esas  alınması  gerektiğinden  dizinin  yedinci  derecesi  yarım  ses  tizleştirilir. Tizleştirilen  bu  ses  aynı
            zamanda dominant akorun üçlüsüdür. Bu nedenle doğal minör dizide minör olan V. derece akoru, armonik dizi
            esas alındığında majör olur. Böylece dominant akorunda daha güçlü bir yürüyücü etki oluşur.
                 Örnekteki otantik kadansları piyanoda çalınız ve yürüyücü etkilerini kıyaslayınız.
                                            La minör
                                                  (Doğal)          (Armonik)
                                                w
                                                                          w
                                                        w
                                                                  w #
                                         & w            w         w       w
                                                w
                                                        w
                                                                          w
                                                                  w
                                               V(D)     I (T)    V(D)    I (T)
                 Minör  tonalitelerde  dominant  akorun  üçlüsünün  tizleştirilmesiyle  akorda  oluşan  bu  değişim  şifreye
            yansıtılmalıdır.
                                            La minör
                                                                   w
                                          &          w   ortak ses w
                                                                   w #
                                                     w
                                                     w
                                                    I (T)         V# (D#)
                La minör
                           w        w         w                                       w                  w
                                              w
                           w
                                                                                               w #
                                    w #
             &       c     w        w         w         w         w # w    w          w        w         w
                                                                           w
                                                        w
                                                                                                         w
                                                                                      w
                                                                                               w
                                                                           w
                                                        w
                                                                  w
                           I        V6        I          I 6      V #6 4    I 6       I  6 4    V#       I  6 4
                         Birinci çevrim              İkinci çevrim konumundaki           Temel konumdaki
                                                                                                 5
                     konumundaki dominant        dominant akorun en altındaki ses ile   dominant akorunda   olan şifre
                                                                                                 3
                  akorun tizleştirilmiş olan üçlüsü  tizleştirilen ses arasında 6’lı aralık oldu-  tercihen yazılmayabileceğinden üçlüyü
                    en altta olduğu için şifreye   ğundan değiştirici işaret bu rakamın   işaret eden değişticinin yazılması
                         yansıtılmaz.                    yanına konur.                     yeterlidir.
                 Do minör
                  b                                      w                  w         w         w        w
                                                                                      w
                                                                                                         w
             &   b  b c    w         w        w          w        w n w     w         w         w n w    w
                                              w
                           w
                                                         w
                                                                            w
                                                                  w
                                     w
                           w
                                              w
                                     w n
                            I        V6        I         I 6      V § 6 4   I 6       I  6 4    V§       I  6 4
                                                                                                            39
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45