Page 55 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO | 11
P. 55
3. ÜNİTE
3. ÜNİTE ÇELLODA III. POZİSYON VE UYGULAMALAR
3.1. Çelloda III. Pozisyon
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
J.S. Bach'ın (Yohan Sebasti yan Bah) Çello Süit No.2 Re Minör Prelüd adlı eserinin video kayıtlarını seyrediniz.
Eserdeki pozisyon değişikliklerini yorumlayınız.
3.1.1. Çelloda III. Pozisyon Kavramı
Sol el parmakları doğal hâlleri ile tuşe üzerine yerleşti rildiğinde kullanılan alan, konum (pozisyon) olarak adlandırılır.
Çello çalmada sabit konumlarda kalarak seslendirmede ve konumlar arası geçişlerde seslerin temiz, net, kesinti siz olması
gerekir. Bu nedenle sol el tekniklerinin temelini oluşturan konum bilgisinin edinilmesi ve konumlar arası geçişlerde hâki-
miyeti n sağlanmış olması çok önemlidir.
Konum değişti rme, icracının aynı notaları farklı tellerde seslendirerek değişik renklerde tı nılar elde edebilmesine ve
yüksek konumlardaki seslere ulaşabilmesine imkân verir. Konum değişti rmede sol elin hangi konumda olacağının belir-
leyicisi, birinci parmaktı r. III. pozisyon da sol el I. konumdayken dördüncü parmağın bulunduğu notaya birinci parmağın
yerleşti rilmesi ile oluşur. Örneğin la telinde sol elin birinci parmağı ile re sesine basıldığında sol el, III. pozisyon üzerinde
konumlandırılmış olur (Görsel 3.1, Görsel 3.2).
Görsel 3.1: Çelloda III. poz�syon Görsel 3.2: Çelloda III. poz�syonun önden görünüşü
SIRA SİZDE
Öğretmeninizden yardım alarak sol elinizi tuşede III. konum bölgesine yerleşti riniz. Hareketi ayna karşısında sık
sık tekrarlayınız ve kendinizi kontrol ediniz.
54 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 11