Page 54 - SEÇMELİ PİYANO 12
P. 54

Bu dönemde Türk Beşleri ile aynı kuşaktan olan birçok değerli bestecimiz de
                                  bulunmaktadır. Bu besteceilerimizden biri, İstiklâl Marşı’nın bestecisi olan Zeki
                                  Üngör’ün oğlu Ekrem Zeki Ün’dür (1910-1987). Diğer bir bestecimiz ise Batı müziği
                                  armonisinin temeli olan “üçlü sistem” yerine Türk müziği makamsal sisteminden
                                  yola çıkarak “dörtlü armoniyi” bulup uygulayan Kemal İlerici’dir (Görsel 2.6).
                                  Müzik camiasında “Bestecilik Bakımından Türk Müziği ve Armonisi” adlı kitabı
                                  geniş yankı uyandırmıştır. Bu dönem bestecileri arasında Bülent Tarcan (1914-
                                  1991) ve Mithat Fenmen (1916-1982) de bulunmaktadır. Mithat Fenmen piyanist,
                                  piyano eğitmeni, müzik yazarı, müzik yayımcısı ve besteci olarak müzik sanatına
                                  önemli katkılarda bulunmuştur (Görsel 2.7).
           Görsel 2.6: Kemal İlerici
                (1910-1986)
                                  20. yüzyılın ikinci yarısında “yeni kuşak” olarak adlandırılan besteciler; Türkiye’nin
                                  özgün havasını yansıtmak isteyenler, Batı’nın yeni müzik akım ve tekniklerini
                                  kullanmayı tercih edenler olarak ikiye ayrılmıştır. Ancak İlhan Baran (1934-2016)
                                  gibi bazı bestecilerimiz, geleneksel müziğimize çağdaş bir yaklaşım ve teknikle
                                  yeni soluklar kazandırmayı amaçlamıştır. Bu dönem bestecilerimizden bazıları;
                                  Necdet Levent (1923-2017), Ferit Tüzün (1929- 1977), Cenan Akın (1932-2006),
                                  İlhan  Usmanbaş  (1921-2014)  ve  Muammer  Sun’dur  (Görsel  2.8).  Bu
                                  bestecilerimizden Muammer Sun, ülkemiz müzik çalışmalarında hem bestecilik
                                  hem de genel müzik eğitimi alanındaki katkılarıyla ön planda yer almıştır.
                                  Bestecimizin çocuklar ve gençler için bestelediği şarkılar, marşlar ve türküler;
          Görsel 2.7: Mithat Fenmen   ülkemiz genel müzik eğitiminde temel kaynak hâline gelmiştir. Ayrıca piyano,
             anısına basılan pul
                                  şan, orkestra ve oda müziği gibi farklı müzik dallarında birçok eseri bulunmaktadır.

                                  1950’den  sonra  doğan  bestecilerimiz,  “son  kuşak  besteciler”  olarak
                                  nitelendirilmektedir. Bu dönem bestecilerimizin çoğu, yurt içi ve özellikle yurt
                                  dışında seslendirilen eserleriyle başarılar elde etmiştir. Turgay Erdener (1957-),
                                  Betin Güneş (1957-), Perihan Önder (1960-), Nihan Atlığ Atay (1960-), Sıdıka Özdil
                                  (Görsel 2.9), Server Acim (1961-), Hasan Uçarsu (1965-), Ali Özkan Manav (1967-)
                                  ve Fazıl Say (Görsel 2.10) bu dönem bestecilerimize örnek olarak sunulabilir.
                                  Çağdaş Türk müziğine besteci, icracı ve eğitimci kişiliği ile katkılar sunan birçok
          Görsel 2.8: Muammer Sun   değerli bestecimiz bulunmaktadır.
                (1932-2021)



















                                              Görsel 2.9: Sıdıka Özdil        Görsel 2.10: Fazıl Say
                                                     (1960-)                        (1970-)








          52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59