Page 145 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 145

•  Öğrencilerin ABH üçgeninde sin78º =   AH   eşitliğin-
                                                        9
                 den |AH| nu yaklaşık 8,8 cm olarak hesaplamalarını
                 bekleyiniz.
               •  Öğrencilerden bir A4 kâğıdına aralarındaki uzaklık 15                               15cm
                 cm olacak şekilde birbirine paralel iki doğru parçası
                 çizmelerini  ve  kağıdı  şekildeki  gibi  paralel  doğruları   A  6cm  B   K  6cm  L               T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
                 temsil eden çizgilerden kesmelerini isteyiniz.
               •  Öğrencilerinizin oluşturduğu iki paralel doğru parça-        A'    B'
                 sından altta olanın üzerine her biri 6 cm uzunluğunda
                 olan [AB] ve  [KL] nı çizmelerini isteyiniz.            6 cm                 K'      L'
               •  Alttaki  doğru  parçasından  9  cm  uzaklıkta  ve  her  iki
                 doğru parçasına paralel üçüncü bir doğru parçası çiz-   9 cm                              15cm
                 melerini isteyiniz.                                                           78º   78º
               •  [AB] nı kenar kabul eden bir dikdörtgen çizdiriniz ve        A  6cm  B    K  6cm  L
                 dikdörtgenin diğer köşelerini A’ ve B’ olarak isimlen-
                 dirmelerini isteyiniz.                                        A'    B'
               •  K ve L noktalarından açıölçer yardımıyla şekildeki gibi
                 78° lik birer açı çizmelerini ve eğik prizmanın paralel   6 cm               K'       L'
                 yüzlerinden birinin ayrıtlarını oluşturacak şekilde açı-
                 ların kollarını ortadaki paralel doğru parçasına kadar                                    15cm
                 uzatmalarını isteyiniz. Ayrıtların doğru parçasıyla ke-  9 cm                 78º   78º
                 siştiği noktaları K' ve L' olarak isimlendirmelerini söy-     A  6cm  B    K  6cm  L
                 leyiniz. 6 cm uzunluğunda olan [K′ L′] nı kenar kabul
                 eden bir kare çizmelerini sağlayınız.
               •  Öğrencilerin üstteki ve ortadaki paralel doğru parçala-
                 rı arasında kalan karelerin eş  dolayısıyla alanlarının da
                 eşit büyüklükte olduğunu fark etmelerini sağlayınız.
                 Bu kareler, kare dik prizma ile eğik kare prizmanın üst
                 tabanlarını oluşturacaktır.
               •  Öğrencilerden son olarak kağıdı ortadaki doğru par-
                 çası boyunca 90° lik bir açıyla katlamalarını isteyiniz. Yükseklikleri aynı olan dik ve eğik kare priz-
                 maların taban ve yan yüzlerini farklı renkteki kalemlerle boyayarak öğrencilerin fark etmelerini
                 sağlayınız.
               •  Öğrencilere ellerindeki eğik prizmanın hacminin dik prizmanın hacmi gibi taban alanı ile yük-
                 sekliğinin çarpımına eşit olduğunu söyleyiniz.




               Ölçme ve Değerlendirme


               Soru

               Eğik prizma materyalinin hacmini ölçme ve hesaplama yoluyla bulunuz.

               Cevap

               Eğik prizmanın taban alanı 6 · 6  = 36 cm  dir.
                                                        2
               Paralel yüzeylerden birinin uzun kenarının uzunluğu yaklaşık 9 cm'dir.
               Materyalin taban düzlemiyle yaptığı açı 78° derece olduğundan
               sin 78° ≅ 0,98 oranı kullanılarak yüksekliğin yaklaşık 8,8 cm olduğu görülür.
                                    .
               Hacim = Taban Alanı  Yükseklik olduğunu görmelerini sağlayınız.
               Eğik Prizmanın Hacmi = 36 · 8,8 = 316,8 santimetreküp olarak bulunur.



                                            Matematik Seferberliği                                         143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150