Page 31 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 31
• Bir önceki adımı ipi sağa doğru çekerek tekrarlayınız. (Şekil 4) Öğrencilerin ipin sayı doğrusu
üzerinde gelebileceği en uç noktanın 7 olduğunu görmelerini sağlayınız. (Şekil 5)
-2 0 3 7 T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
-2 0 3 7
Şekil 4 Şekil 5
• Gerçekleştirilen bu adımları mutlak değerli denklemin cebirsel çözümü ile ilişkilendirebilmeleri için
öğrencilere aşağıdaki soruları sorunuz:
• İpin uçlarının yapıştırıldığı -2 ve 3 noktaları ile denklem arasında nasıl bir ilişki vardır?
• İp sayı doğrusu üzerinde sağa ve sola doğru gerildiğinde ipin değdiği en uç noktalar olan -6 ve 7
sayıları ile denklem arasında nasıl bir ilişki vardır?
• İpin toplam uzunluğu ile denklemin kökleri arasında nasıl bir ilişki vardır?
Ölçme ve Değerlendirme
Dersin uygulama bölümünde öğrenciler gruplara ayrılır. Her bir gruba ip, makas, bant ve
üzerinde mutlak değerli denklem örnekleri yazılı olan kartlar verilir. Öğrencilerden tahtaya
metre materyalini kullanarak çizdikleri sayı doğruları üzerinde kartlarında yazılı olan
denklemlerin çözüm kümelerini bulmaları istenir.
Soru
|x - 4| + |x - 2| = 10 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.
Cevap
10 birim uzunluğundaki bir ip sayı doğrusu üzerindeki 4 ve 2 noktalarına sabitlenir. İp gergin
tutulduğunda ipin ucunun denk geldiği -2 ve +8 noktaları denklemin çözüm kümesini oluşturur.
Ç = {-2, +8}
Soru
|x + 12| + |x - 8| = 24 denkleminin çözüm kümesini bulunuz.
Cevap
24 birim uzunluğundaki bir ip sayı doğrusu üzerindeki -12 ve +8 noktalarına sabitlenir. İp
gergin tutularak sayı doğrusu üzerinde sağa ve sola doğru çekilir. İpin ucunun denk geldiği
-14 ve +10 noktaları denklemin çözüm kümesidir.
Ç = {-14, +10}
28 Matematik Seferberliği 29
28