Page 35 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 35
• Karenin A ve C köşelerini birleştiriniz. Pisagor teoreminden |AC| = 2 dm olduğunu gösteriniz.
• Vantuzlu plastik pergel materyalini alınız. Pergelin vantuzlu ucunu A noktasına yapıştırınız. Hareketli
ucunu C noktasına getiriniz. Pergelin kolları arasındaki mesafeyi karenin köşegen uzunluğuna eşit T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
olacak şekilde sabitleyiniz. Pergeli hareket ettirerek C noktasından geçen ve sayı doğrusunu kesen bir
yay çiziniz. Kesim noktasını E ile isimlendiriniz. (Şekil 2) Öğrencilere |AE| 1,4 dm olduğunu gösteriniz.
D C
2
1
A B E
-2 -1 0 1 2
Şekil 2
• Öğrencilerden 2 sayısının değerini bir de hesap makinesi ile bulmalarını isteyiniz. İki değerin
yaklaşık olarak birbirine eşit olduğunu fark etmelerini sağlayınız.
• Öğrencilere 3 sayısının sayı doğrusundaki yerini nasıl bulabileceklerini sorunuz.
• Daha önceden bulduğunuz 2 dm lik uzunluktan yararlanarak A köşesi sayı doğrusunun başlangıç
noktasında olan |AE| = 2 dm ve |EC′| = 1 dm olacak şekilde AEC′D dikdörtgenini çiziniz.
• Pergel materyalini kullanarak merkezi A noktası ve yarıçapı dikdörtgenin bir köşegenine eşit
uzunlukta olan bir çember yayı çiziniz. Yayın sayı doğrusunu kestiği noktayı F ile isimlendiriniz.
|AC′| = |AF| = 3 1,7 olduğunu gösteriniz. (Şekil 3)
D C ı
3
1
A E F
-2 -1 0 1 2 3 2
Şekil 3
Ölçme ve Değerlendirme
Soru
2, 3ve 5 sayısının sayı doğrusu üzerindeki yerini gösteriniz. Cevabı hesap makinesi kullanarak
kontrol ediniz.
Cevap
Kenarları 1 dm ve 2 dm olan dikdörtgenin köşegenini yarıçap kabul eden çember çizilir. 5
2, 3ve
sayısının yaklaşık değeri 2,2 dm olarak gösterilir.
32 Matematik Seferberliği 33
32