Page 162 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 162

LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ  Fonksiyon Grafikleri





                        Uygulama - 1







                   Süre: 40 dakika

                   Hedeflenen Beceriler

                   •  Akıl Yürütme
                   •  Problem Çözme
                   •  İlişkilendirme
                   •  İletişim

                   Hedefler


                   Öğrencilerin  verilen  grafikte  düşey  (dikey)  doğru  testini  uygulayabilmeleri  ve
                   yorumlayabilmeleri hedeflenir.
                   Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı


                   Fonksiyon kavramı ve fonksiyon grafiğinin öğretilmesinde kullanılabilir.


                   Dikkat Çekme


                   Öğrencilere “Telefonunuzdaki herhangi iki uygulamayı tek dokunuşla açabilir misiniz?“
                   sorusunu sorunuz.


                   İşleniş
                                                                                           y
                   [!]  A  ve  B  boş  kümeden  farklı  iki  küme  olmak  üzere  A
                   kümesinin  her  bir  elemanını  B  kümesinin  bir  ve  yalnız
                   bir  elemanına  eşleyen  ilişkinin  A’dan  B’ye  tanımlı  bir
                   fonksiyon olduğunu öğrencilere söyleyiniz.
                   •  Koordinat düzlemine çizilen bir grafiğin, fonksiyon olup                          x
                     olmadığını anlamaları için nasıl bir yol izleyebileceklerini        o
                     öğrencilere sorunuz.
                   [!]  Düşey  (dikey)  doğru  testinin  nasıl  yapılacağını  ve
                   yapılma  amacını  açıklayınız.  Dik  koordinat  düzleminde
                   verilen bir grafiğin üzerindeki her noktadan y eksenine                  y
                   çizilen  paralel  doğrular,  grafiği  yalnız  bir  noktada              20 20 2
                   kesiyor  ise  grafiğin  fonksiyon  grafiği  olduğunu;  birden           19 19 1 18 18 1 17 17 1 16 16 1
                                                                                           15 15 1 14 14 1
                   fazla  noktada  kesiyorsa  grafiğin  bir  fonksiyon  grafiği            13 13 1 12 12 1
                                                                                           10 10 1 11 11 1
                   olmadığını ifade ediniz.                                                9 9 8 8 7 7
                                                                                           6 6 5 5
                   •  Öğrencilerden cetvel kullanarak koordinat düzleminde                 4 4 3 3 2 2
                     bir doğru grafiği çizmelerini ve düşey doğru testini      -20202  -19191  -18181  -17171  -16161  -15151  -14141  -13131  -12121  -11111  -10101  -999  -888  -777  -666  -555  -444  -333  -222  -111 1 1  0 -11 -22 1 1 1 1 1  2 2 2  3 3 3  4 4 4 4 4 4 4  5 5 5  6 6 6  7 7 7  8 8 8  9 9 9 1010 1111 1212 1313 14144 1515 1616 1717 1818 1919 2020  x
                                                                                            -33
                     uygulamalarını isteyiniz.                                              -44 -55 -66
                                                                                            -77
                                                                                            -88
                                                                                            -99
                                                                                            -10100
                                                                                            -11111
                                                                                            -12122
                                                                                            -13133
                                                                                            -14144
                                                                                            -15155
                                                                                            -16166
                                                                                            -17177
                                                                                            -18188
                                                                                            -19199
                                                                                            -20200
          160
          160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167