Page 162 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 162
LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ Fonksiyon Grafikleri
Uygulama - 1
Süre: 40 dakika
Hedeflenen Beceriler
• Akıl Yürütme
• Problem Çözme
• İlişkilendirme
• İletişim
Hedefler
Öğrencilerin verilen grafikte düşey (dikey) doğru testini uygulayabilmeleri ve
yorumlayabilmeleri hedeflenir.
Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı
Fonksiyon kavramı ve fonksiyon grafiğinin öğretilmesinde kullanılabilir.
Dikkat Çekme
Öğrencilere “Telefonunuzdaki herhangi iki uygulamayı tek dokunuşla açabilir misiniz?“
sorusunu sorunuz.
İşleniş
y
[!] A ve B boş kümeden farklı iki küme olmak üzere A
kümesinin her bir elemanını B kümesinin bir ve yalnız
bir elemanına eşleyen ilişkinin A’dan B’ye tanımlı bir
fonksiyon olduğunu öğrencilere söyleyiniz.
• Koordinat düzlemine çizilen bir grafiğin, fonksiyon olup x
olmadığını anlamaları için nasıl bir yol izleyebileceklerini o
öğrencilere sorunuz.
[!] Düşey (dikey) doğru testinin nasıl yapılacağını ve
yapılma amacını açıklayınız. Dik koordinat düzleminde
verilen bir grafiğin üzerindeki her noktadan y eksenine y
çizilen paralel doğrular, grafiği yalnız bir noktada 20 20 2
kesiyor ise grafiğin fonksiyon grafiği olduğunu; birden 19 19 1 18 18 1 17 17 1 16 16 1
15 15 1 14 14 1
fazla noktada kesiyorsa grafiğin bir fonksiyon grafiği 13 13 1 12 12 1
10 10 1 11 11 1
olmadığını ifade ediniz. 9 9 8 8 7 7
6 6 5 5
• Öğrencilerden cetvel kullanarak koordinat düzleminde 4 4 3 3 2 2
bir doğru grafiği çizmelerini ve düşey doğru testini -20202 -19191 -18181 -17171 -16161 -15151 -14141 -13131 -12121 -11111 -10101 -999 -888 -777 -666 -555 -444 -333 -222 -111 1 1 0 -11 -22 1 1 1 1 1 2 2 2 3 3 3 4 4 4 4 4 4 4 5 5 5 6 6 6 7 7 7 8 8 8 9 9 9 1010 1111 1212 1313 14144 1515 1616 1717 1818 1919 2020 x
-33
uygulamalarını isteyiniz. -44 -55 -66
-77
-88
-99
-10100
-11111
-12122
-13133
-14144
-15155
-16166
-17177
-18188
-19199
-20200
160
160