Page 19 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 19

1
               •  Öğrencilerden    lik daire dilimlerini kullanarak paralelkenara
                                 8
                                                            1
                                                                     1
                  benzeyen bir şekil oluşturmalarını ve bunu    lık ve    lük
                                                            6
                                                                    4
                  dilimlerden oluşan önceki paralelkenarlarla karşılaştırmalarını
                  isteyiniz.
               [!]  Öğrencilerden  daire  dilimleri  ile  oluşan  paralelkenara
               benzeyen    şekilde  parça  sayısı  arttıkça  şeklin  paralelkenara
               daha çok benzediği sonucuna ulaşmalarını bekleyiniz.
                                 1
               •  Öğrencilerden   luk daire dilimlerini kullanarak bir daire elde                                   T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
                                10
                                                           1
                                                                   1
                                                     1
                  etmelerini ve elde ettikleri dairenin   lük,   lık ve    lik daire
                                                                   8
                                                           6
                                                    4
                  dilimlerinden oluşan dairelerle karşılaştırmalarını isteyiniz.
                          1
               •  Bu defa   luk daire dilimlerini kullanarak paralelkenara
                          10
                  benzeyen bir şekil oluşturmalarını isteyiniz.
               •  Öğrencilere elde ettikleri bu paralelkenarın kısa kenar ve
                  uzun kenar uzunluklarını dairenin yarıçap uzunluğu ve çevre
                  uzunluğu ile karşılaştırmalarını isteyiniz.
               [!]  Öğrencilerden  kısa  kenar  uzunluğunun  dairenin  yarıçap
               uzunluğuna    uzun  kenar  uzunluğunun  ise  dairenin  çevre
               uzunluğunun  yarısına    eşit  olduğu  yanıtını  vermelerini
               bekleyiniz.
               •  Öğrencilerin dairenin çevre uzunluğunun 2πr formülü ile
                  bulunduğunu, paralelkenarın yükseklik uzunluğunun dairenin
                  yarıçap uzunluğuna neredeyse eşit olduğunu fark etmelerini sağlayınız.
               •  Öğrencilerden daire dilimlerinin sayısı arttıkça paralelkenara benzeyen şeklin alanı ile dairenin
                  alanı arasında karşılaştırma yapmalarını bekleyiniz.
               [!] Öğrencilerden parça sayısı arttıkça paralelkenarın giderek dikdörtgene benzediği ve
               dikdörtgenin alanı sayesinde dairenin alanına çok daha yakın bir sonuç  elde edilebileceği
               yanıtına ulaşmalarını bekleyiniz.
               [!] Bu aşamada materyal parça sayısı yeterli olmadığı için bilgisayar animasyonlarından
               yararlanarak daha fazla parçaya sahip daire ve bu parçalardan elde edilen dikdörtgene
               benzeyen şekil üzerinde durunuz.
               •  Son elde edilen paralelkenarın alanını nasıl bulabileceklerini, paralelkenarın alanı ile dairenin
                  alanı arasındaki ilişkiyi öğrencilere sorgulatınız. Öğrencilerin paralelkenarın alanının
                  dairenin çevresinin yarısı ile yarıçapının çarpımına, bu alanın da dairenin alanına eşit olduğu
                  ve dairenin alan formülünün   2rπ  ∙ r  = πr2  olduğu sonucuna ulaşmalarını sağlayınız.
                                                2





               Ölçme ve Değerlendirme

               Soru


               A4 kağıdına birbirine eş 3 çember çiziniz. Çemberleri keserek
               eş  daireler  elde  ediniz.    Dairelerden  birinden  birbirine  eş  4
               adet, diğerlerinden ise birbirine eş 8 adet ve 16 adet eş daire
               dilimleri kesiniz. Birbirine eş daire dilimlerini birlikte kullanarak
               düz bir zemine ardışık olarak şekildeki gibi yerleştiriniz.
               Buna  göre  oluşan  şekillerden  paralelkenara  en  fazla
               benzeyen hangisidir? Neden?

               Cevap

                                                    1
               Paralelkenara en fazla benzeyen şekil   lık daire dilimleri ile oluşturulan şekildir. Çünkü parça sayısı
                                                   16
               arttıkça daire dilimlerinin yayları doğru parçasına gitgide daha çok benzemektedir.



                                            Matematik Seferberliği                                          17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24