Page 261 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 261

[!] Aynı işlemler farklı şekillerdeki tangramlar veya geometrik şekiller ile de yapılır. Simetri doğrusu
        ile kesişen şekillerin veya köşe noktası olmayan noktaların da simetrisinin alınması konusunda
        öğrencileri teşvik edebilirsiniz. Öğrencilerin aynayı hareket ettirerek farklı doğrulara göre simetri       T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
        aldıklarında da aynı durumun geçerli olup olmadığını incelemelerini sağlayabilirsiniz.

        •  Materyaldeki metal levhaya aynanın takılı olduğunu kontrol ediniz.
        •  Aynanın konumu ile belirlenen ilk doğruyu d1 ile adlandırınız.
        •  Öğrencilerden  d1 doğrusunun denklemini yazmalarını isteyiniz.
        •  Daha sonra düzlemde köşe noktalarını A, B, C ve D olarak adlandırdığınız simetri eksenine sahip
          olmayan bir dörtgen çiziniz.
        •  Öğrencilerden ayna d1 doğrusu üzerindeyken dörtgenin d1 doğrusuna göre simetriği olan
          görüntüyü belirlemelerini isteyiniz.
        •  Aynanın konumunu değiştiriniz.
        •  Aynanın yeni konumu ile belirlenen ikinci doğruyu d2 ile adlandırıp öğrencilerden d2 doğrusunun
          denklemini yazmalarını isteyiniz.
        •  Ayna d2 doğrusu üzerindeyken dörtgenin d2 doğrusuna göre simetriği olan görüntüyü belirleyiniz.
        •  Öğrencileri d1 doğrusuna göre simetri görüntüsü ile d2 doğrusuna göre simetri görüntüsü arasındaki
          benzerlik ve farklılıklar hakkında konuşturunuz.
        •  Öğrencilerden  herhangi  iki  doğruya  göre    şekillerin  görüntülerini  karşılaştırmalarını,  simetrinin
          koruduğu  veya  korumadığı  geometrik  özelliklerini  (uzaklık,  açının  ölçüsü,  doğrusallık,  yön,
          adlandırma, alan vb.) ifade etmelerini bekleyiniz.
        •  Öğrencilerin belirledikleri benzerlikler veya farklılıkların herhangi bir doğruya göre oluşan simetride
          de geçerli olup olmayacağı konusunda tartışmalarını sağlayınız.










           Ölçme ve Değerlendirme

           Soru



           Materyal düzleminde bir d1 doğrusu çiziniz. Bu doğrunun y = x doğrusuna göre simetriği olan d2
           doğrusunu çiziniz. d1 doğrusuna paralel olacak şekilde en az üç tane doğru çiziniz.
           Buna  göre  çizdiğiniz  bu  doğruların  y  =  x  doğrusuna  göre  simetriği  olan  doğrular  ile  d2
           doğrusunun ilişkisi nedir?

           Cevap


           Bu doğrular d2  doğrusuna paraleldir.
















 258
 258                                        Matematik Seferberliği                                         259
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266