Page 91 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 91
1 1
2 3 2 3
[!] Öğrencilerden bu koninin taban çapının uzunluğunu 6,5 cm 3 4 5 3 4 5
olarak ölçmelerini bekleyiniz. 6 7 8 6 7 8
9 10 9 10
Aşağıdaki yönergeleri öğrencilere uygulayınız. 11 12 13 11 12 13
• Öğrencilerin eğik dairesel koninin en uzun ve en kısa ana 14 15 16 17 14 15 16 17
18 18
doğruları ile taban çapı arasındaki açıların ölçülerini katlanır cetveli 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 19 20 36 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 19 20
kullanarak Şekil 3'teki gibi bulmalarını sağlayınız. Şekil 3 T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
[!] Çapın en uzun kiriş olduğunu vurgulayınız.
• Öğrencilerin açıların yaklaşık değerlerini 83° ve 63° olarak ölçmüş
olduklarını kontrol ediniz.
• Şekil 4'teki gibi öğrencilere A4 kâğıdına 6,5 cm uzunluğunda bir
doğru parçasını cetvel kullanarak çizdiriniz. 6,5 cm
• Öğrencilere Şekil 5'te görüldüğü gibi çapı temsil eden doğru
parçasının bir ucundan doğru parçası ile 83° lik açı yapacak
şekilde, Şekil 6'da görüldüğü gibi çizilen doğru parçasının diğer Şekil 4
ucundan da çap ile 63° lik açı yapacak şekilde doğru parçalarını
çizdiriniz ve iki doğru parçasının da kesişene kadar uzatılmasını sağlayınız.
• Öğrencilerin çizdikleri üçgenlerin kenar uzunluklarını ölçerek not etmelerini sağlayınız.
[!] Öğrencilerin ölçümleri ile Şekil 7'deki sonuçları karşılaştırınız.
10,5cm 11,5cm
83º
63º
6,5cm
6,5cm 6,5cm
Şekil 5 Şekil 6 Şekil 7
Ölçme ve Değerlendirme
Soru A
ABC bir üçgen 10,5 cm 11,7 cm
m( ABC ) = 83º 83°
IABI = 10,5 cm B C
IACI = 11,7 cm
Verilenlere göre ABC üçgeninde [BC] kenarına ait yüksekliği trigonometrik oranlardan
yararlanarak bulunuz. (sin83° = 0,99)
Cevap
A IAHI = Sin 83°
IABI
10,5 cm x 11,7 cm 10,5 = 0,99
x
83°
B H C x = 10,4 cm
Matematik Seferberliği 89