Page 157 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 157
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 10 (10.2.1.3.-Analiz) Ders Planı Örneği
b) Aşağıda verilen grafik ve bilgileri kullanarak soruları cevaplayınız.
getiri (x1000TL)
30
20
10 B
●
1 2 3 4 ● 5 zaman (yıl)
-10 C
A
●
2010 yılında evlenen Ahmet ve Ayşe çifti ileri bir tarihte kendi evlerini alabilmek için birikimlerini bir yatırım
aracı ile değerlendirmek amacıyla bir aracı kurum ile anlaşmışlardır.
2018 yılında uygun şartların hazır olduğunu düşünüp aracı kurum ile yaptıkları görüşmeler sonucunda birikim-
lerini bozduran Ahmet ile Ayşe geçen sekiz yıl için şirketten yatırımlarının kâr zarar değişimini istemiş ve şirket
onlara yandaki grafiği ve bu grafikle ilgili bazı bilgiler vermiştir.
Şirket yapılan yatırımın zamana bağlı kâr zarar durumunu
f(x)=x(x-2)(x-4)(x-5)
formülü ile modellemiştir ve grafiği yukarıda verildiği gibidir. A(0,75 ,-12,95)
2-KEŞFETME 1. Şirketin verdiği kâr zarar değişimi grafiğinin belirttiği f fonksiyonunun tanım ve görüntü kümelerini ya-
B(2,93 ,6,04) ve C(4,57 ,-2,88) noktaları fonksiyonun grafikteki tepe noktalarıdır.
zınız.
2. Yatırdıkları paranın kâr veya zarar etmediği yıllar, yani getirinin 0 Türk lirasına eşit olmasını sağlayan x
değerleri f(x)=0 denklemini sağlayan değerlerdir.
Buna göre x değerlerini bulunuz.
Öğrencilere yöneltilen bu sorular ile kazanımın “Grafiği verilen fonksiyonların tanım
ve görüntü kümeleri gösterilir.” ve “Bir f fonksiyonun grafiğinde y = f(x) denkleminin
grafiği olduğu ve grafiğin (varsa), x eksenini kestiği noktaların f(x) = 0 denkleminin
gerçek sayılardaki çözüm kümesi olduğu vurgulanır.” alt açıklamaların keşfettiril-
mesi amaçlanmıştır.
156