Page 183 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 183
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 12 (12.1.2.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 60 dakika
Etkinlik
Etkinliğin Adı : Kendi logaritma cetvelini yap
Etkinliğin Amacı : Logaritma cetveli yardımıyla logaritmanın özelliklerini keşfedebilme.
Araç-Gereç : Kâğıt, kalem, hesap makinesi
Yönerge : Uygulama aşamalarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
Uygulama Aşamaları
1. Sınıftaki öğrenciler 4 kişilik gruplara ayrılır.
2. Grup içerisinden bir öğrenci, diğer grup üyeleri tarafından uygulama aşamalarında bulunan sorulara
yönelik çizimler yapılması için seçilir.
3. Gruplardan, etkinlikteki soruları cevaplayarak ortak hareket etmeleri ve seçtikleri başka bir öğrenci
tarafından sorulara verilen cevapların yazılması istenir.
4. 20 cm uzunluğunda birbirine paralel iki doğru parçası çiziniz. Doğru parçalarından biri üzerinde; alttaki
doğru parçasının başlangıç, orta ve son noktalarına sırası ile 0, 1, 2 yazınız. Bu sayıların iz düşümlerine
(karşılarına) üstteki doğru parçasında sırası ile 1, 10 ve 100 yazınız. Böylece üstteki doğru parçası alttaki
doğru parçasına bağlı bölünmüş olur. Üstteki doğru parçasının başı, ortası ve sonu ile eşleşen sayıların
farkı değil, bu sayıların birbirine oranları eşittir.
1 10 100
2-KEŞFETME Öğrencilere aşağıda verilen sorular sorulur: 1 2
0
a) Alttaki doğru parçasının üzerinde yazılan sayılar ile üstteki doğru parçasına yazılan sayılar arasında bir
ilişki kurulabilir mi? Doğru parçaları uzatılmış olsaydı, alttaki doğru parçasında 3 sayısı nereye yazılırdı ve
üstteki doğru parçasında 3 sayısı ile eşleşen sayı kaç olurdu?
b) Üstteki doğru parçasına sayılar, alttaki doğru parçasına 10'un logaritma ekseni gözü ile bakıldığında
10'un logaritmalar eksenindeki sayı kadar kuvveti alınırsa üstteki doğru parçası ile arasında ne tür bir
ilişki kurulabilirdi?
c) Sayıların logaritmasını bulmak için bir yöntem kullanınız. 5'in logaritmasını bulmak için hesap makinesi
yardımı ile 10'un 0.6, 0.7 veya 0.8'inci kuvvetlerini alınız. Aldığımız 10'un hangi kuvveti 5 sayısına en ya-
kındır? Bulduğunuz sayıyı oluşturduğunuz cetvelde işaretleyiniz ve üstteki doğru parçasındaki sayının
iz düşümüne 5 yazınız. Aynı işlemi 50'nin logaritmasını bulmak için yapınız. Bulduğunuz değerleri hesap
makinesi yardımıyla karşılaştırınız.
Giriş kısmında okunan makale ile zihinlerinde logaritma konusunu somutlaştırarak canlandıran öğrencilerin, yapa-
cakları bu etkinlikle birlikte somut bir çalışma içine girmeleri ve logaritma ile sayılar arasında nasıl bağ kurulduğunu
görmeleri amaçlanmıştır. Logaritma konusunun ön hazırlık bilgilerinin canlandırılarak özelliklerin aslında nasıl orta-
ya çıktığını keşfetmeleri hedeflenmiştir. Bu keşif sürecinde öğrencilerin sayılar ile logaritması alınan sayılar arasında
nasıl bir ilişki olduğunu anlamaları hedeflenmiştir. Öğrencilerin gruplar hâlinde çalışması, uygulama aşamalarını
birlikte takip etmesi, sorulan soruların cevaplarının grup üyelerince düşünülerek yanıtlanması iş birliği becerisi ge-
lişimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Sorular yardımıyla öğrencilerin keşfetme süresince sayılar ve logaritması alınan sayılar arasında amaca uygun bir
ilişki kurup kurmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır.
182