Page 183 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 183

Öğretim Programı Okuryazarlığı             EK 1: Matematik 12  (12.1.2.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 60 dakika
                Etkinlik
                Etkinliğin Adı       : Kendi logaritma cetvelini yap
                Etkinliğin Amacı : Logaritma cetveli yardımıyla logaritmanın özelliklerini keşfedebilme.
                Araç-Gereç          : Kâğıt, kalem, hesap makinesi

                Yönerge                 : Uygulama aşamalarını takip ederek etkinliği  gerçekleştiriniz.
                Uygulama Aşamaları
                1.   Sınıftaki öğrenciler 4 kişilik gruplara ayrılır.
                2.  Grup içerisinden bir öğrenci, diğer grup üyeleri tarafından uygulama aşamalarında bulunan sorulara
                   yönelik çizimler yapılması için seçilir.
                3.  Gruplardan, etkinlikteki soruları cevaplayarak ortak hareket etmeleri ve seçtikleri başka bir öğrenci
                   tarafından sorulara verilen cevapların yazılması istenir.
                4.  20 cm uzunluğunda birbirine paralel iki doğru parçası çiziniz. Doğru parçalarından biri üzerinde; alttaki
                   doğru parçasının başlangıç, orta ve son noktalarına sırası ile 0, 1, 2 yazınız. Bu sayıların iz düşümlerine
                   (karşılarına) üstteki doğru parçasında sırası ile 1, 10 ve 100 yazınız. Böylece üstteki doğru parçası alttaki
                   doğru parçasına bağlı bölünmüş olur. Üstteki doğru parçasının  başı, ortası ve  sonu ile eşleşen sayıların
                   farkı değil, bu sayıların birbirine oranları eşittir.
                                   1                    10                    100


            2-KEŞFETME  Öğrencilere aşağıda verilen sorular sorulur:  1       2

                                   0


                a)  Alttaki doğru parçasının üzerinde yazılan sayılar ile üstteki  doğru parçasına yazılan sayılar arasında bir
                   ilişki kurulabilir mi? Doğru parçaları uzatılmış olsaydı, alttaki doğru parçasında 3 sayısı nereye yazılırdı ve
                   üstteki doğru parçasında 3 sayısı ile eşleşen sayı kaç olurdu?
                b)  Üstteki  doğru  parçasına  sayılar,  alttaki  doğru  parçasına  10'un  logaritma  ekseni  gözü  ile  bakıldığında
                   10'un logaritmalar eksenindeki sayı kadar kuvveti alınırsa üstteki doğru parçası ile arasında ne tür bir
                   ilişki kurulabilirdi?
                c)  Sayıların logaritmasını bulmak için bir yöntem kullanınız. 5'in logaritmasını bulmak için hesap makinesi
                   yardımı ile 10'un 0.6, 0.7 veya 0.8'inci kuvvetlerini alınız. Aldığımız 10'un hangi kuvveti 5 sayısına en ya-
                   kındır? Bulduğunuz sayıyı oluşturduğunuz cetvelde işaretleyiniz ve üstteki doğru parçasındaki sayının
                   iz düşümüne 5 yazınız. Aynı işlemi 50'nin logaritmasını bulmak için yapınız. Bulduğunuz değerleri hesap
                   makinesi yardımıyla karşılaştırınız.

                  Giriş kısmında okunan makale ile zihinlerinde logaritma konusunu somutlaştırarak canlandıran öğrencilerin, yapa-
                  cakları bu etkinlikle birlikte somut bir çalışma içine girmeleri ve logaritma ile sayılar arasında nasıl bağ kurulduğunu
                  görmeleri amaçlanmıştır. Logaritma konusunun ön hazırlık bilgilerinin canlandırılarak özelliklerin aslında nasıl orta-
                  ya çıktığını keşfetmeleri hedeflenmiştir. Bu keşif sürecinde öğrencilerin sayılar ile logaritması alınan sayılar arasında
                  nasıl bir ilişki olduğunu anlamaları hedeflenmiştir. Öğrencilerin gruplar hâlinde çalışması, uygulama aşamalarını
                  birlikte takip etmesi, sorulan soruların cevaplarının grup üyelerince düşünülerek yanıtlanması iş birliği becerisi ge-
                  lişimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.


                  Sorular yardımıyla öğrencilerin keşfetme süresince sayılar ve logaritması alınan sayılar arasında amaca uygun bir
                 ilişki kurup kurmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır.





      182
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188