Page 186 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 186
EK 1: Matematik 12 (12.1.2.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Örnek
Huzurevi ziyareti yapmak isteyen 12. sınıf öğrencileri aralarında gruplara ayrılır, her bir grup farklı hediyeler
alarak hediyeleri huzurevi sakinlerine vermek istiyor.
1. grupta bulunan öğrenciler log (a∙2) tane çiçek demeti,
2
2. grupta bulunan öğrenciler log ( 2a ) tane meyve sepeti
4
2
alıyorlar 1 ve 2. grupta bulunan öğrenciler toplam 16 tane hediye aldıklarına göre “a” sayısını bulunuz.
Öğrencilere aşağıda verilen sorular yöneltilir:
• Logaritma fonksiyonunda logaritması alınan ifadenin üssü var ise üs başa geçebilir mi? Cevabınız evet ise
nedenini ne olabilir?
• Şayet üs başa geçebiliyorsa söz konusu bu durum, işlem yaparken ne tür bir kolaylık sağlamaktadır?
• Logaritma fonksiyonunda logaritmanın tabanında bulunan ifadenin üssü var ise üs başa geçebilir mi? Ce-
vabınız evet ise nedeni ne olabilir?
• Şayet üs başa geçiyorsa işlem yaparken ne tür kolaylık sağlar?
3-AÇIKLAMA Öğrencilerden cevaplar alındıktan sonra öğrencilere özelliğin tanımı verilerek aşağıdaki sorular ve MEB kita-
bında bulunan örnekler çözülür.
Konuyla ilgili herhangi bir tanımın verilmeden önce öğrencilere yöneltilen sorular yardımıyla akıl yürütme be-
cerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Tanım
n
n
a ∈ R −{1} ve x ∈ R ve n, m ∈ R olmak üzere log m x = ∙ log x
+
+
m
a
a
Örnek
“Bir fidana sen hayat ver” etkinliğine katılan 12. sınıf öğrencileri okul bahçesine fidan dikmek istiyor. Okul
bahçesinde sınırlı alan olduğundan öğrenci mevcutları göz önünde bulundurularak aşağıdaki gibi planlama
yapılmıştır:
1. sınıf log 128+log 243-log 25 işleminin sonucu kadar fidan,
3
5
2
5
2. sınıf log 128+log (49 )-log 3 5 işleminin sonucu kadar
8 7 5
fidan dikmiştir. Verilen bilgilere göre toplam kaç tane fidan dikildiğini bulunuz.
Öğrencilere logaritmanın bir özelliğinin kullanıldığı soru sorulmasının amacı öğrencilerin bilgilerini harekete
geçirerek çözüme zemin hazırlamaktır. Bunu yaparken öğrencilerin sorulan soruları tanımlamasının, soru-
lar hakkında olası çözümlere ulaşmaya çalışmasının, önceki öğrenmeler ile çeşitli şekillerde ilişki kurmasının
problem çözme becerisine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Öğrencilere sunulan logaritmanın bir özelliğinin kullanıldığı soru öğrencilere verilen özelliği uygulamaları için
sorulmuştur. Soru kökünde geçen fidan dikimi aracılığıyla ağaçlandırmaya dikkat çekerek vatanseverlik de-
ğerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
185
185