Page 186 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 186

EK 1: Matematik 12  (12.1.2.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Örnek
                   Huzurevi ziyareti yapmak isteyen 12. sınıf öğrencileri aralarında gruplara ayrılır, her bir grup farklı hediyeler
                   alarak hediyeleri huzurevi sakinlerine vermek istiyor.
                   1. grupta bulunan öğrenciler log (a∙2) tane çiçek demeti,
                                           2
                   2. grupta bulunan öğrenciler log ( 2a ) tane meyve sepeti
                                             4
                                            2
                   alıyorlar 1 ve 2. grupta bulunan öğrenciler toplam 16 tane hediye aldıklarına göre “a” sayısını bulunuz.
                   Öğrencilere aşağıda verilen sorular yöneltilir:
                   •  Logaritma fonksiyonunda logaritması alınan ifadenin üssü var ise üs başa geçebilir mi? Cevabınız evet ise
                     nedenini ne olabilir?
                   •  Şayet üs başa geçebiliyorsa söz konusu bu durum, işlem yaparken ne tür bir kolaylık sağlamaktadır?
                   •  Logaritma fonksiyonunda logaritmanın tabanında bulunan ifadenin üssü var ise üs başa geçebilir mi? Ce-
                     vabınız evet ise nedeni ne olabilir?
                   •  Şayet üs başa geçiyorsa işlem yaparken ne tür kolaylık sağlar?
               3-AÇIKLAMA  Öğrencilerden cevaplar alındıktan sonra öğrencilere özelliğin tanımı verilerek aşağıdaki sorular ve MEB kita-

                   bında bulunan örnekler çözülür.
                   Konuyla ilgili herhangi bir tanımın verilmeden önce öğrencilere yöneltilen sorular yardımıyla akıl yürütme be-
                   cerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

                   Tanım
                                                             n
                                                           n
                   a ∈ R −{1} ve x ∈ R ve n, m ∈ R olmak üzere log m x  =   ∙  log x
                       +
                                 +
                                                             m
                                                                   a
                                                        a
                   Örnek
                   “Bir fidana sen hayat ver” etkinliğine katılan 12. sınıf öğrencileri okul bahçesine fidan dikmek istiyor. Okul
                   bahçesinde sınırlı alan olduğundan öğrenci mevcutları göz önünde bulundurularak aşağıdaki gibi planlama
                   yapılmıştır:
                   1. sınıf log  128+log  243-log  25 işleminin sonucu kadar fidan,
                                  3
                                         5
                           2
                                      5
                   2. sınıf log  128+log  (49 )-log 3 5 işleminin sonucu kadar
                           8      7       5
                   fidan dikmiştir. Verilen bilgilere göre toplam kaç tane fidan dikildiğini bulunuz.






                      Öğrencilere logaritmanın bir özelliğinin kullanıldığı soru sorulmasının amacı öğrencilerin bilgilerini harekete
                      geçirerek çözüme zemin hazırlamaktır. Bunu yaparken öğrencilerin sorulan soruları tanımlamasının, soru-
                      lar hakkında olası çözümlere ulaşmaya çalışmasının, önceki öğrenmeler ile çeşitli şekillerde ilişki kurmasının
                      problem çözme becerisine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.


                      Öğrencilere sunulan logaritmanın bir özelliğinin kullanıldığı soru öğrencilere verilen özelliği uygulamaları için
                      sorulmuştur. Soru kökünde geçen fidan dikimi aracılığıyla ağaçlandırmaya dikkat çekerek vatanseverlik de-
                      ğerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.










                                                                                                        185
                                                                                                         185
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191