Page 118 - Fizik Sınıf İçi Değerlendirme
P. 118
FİZİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 1
6.Soru:
K
M
L
Rüzgar türbini
a)
• K, L ve M noktaları eş merkezli oldukları için birim zamanda taradıkları açılar
eşittir.
ω = ω = ω
K L M
• Çizgisel hız v = ω.r
K, L ve M noktalarının açısal hızları eşit olduğu için çizgisel hız büyüklükleri, dönme
DEĞERLENDİRME
eksenine uzaklıkları ile doğru orantılı olur.
v > v > v ‘dir.
K L M
• Merkezcil ivme büyüklüğünü veren ifade:
a = ω . r’dir.
2
• Açısal hızlar eşit olduğundan merkezcil ivmelerin büyüklük sıralaması
a > a > a şeklinde olur.
K L M
Doğru yapılan;
• Açısal hız sıralaması için 1 puan,
• Çizgisel hız sıralaması için 1 puan,
• Merkezcil ivme sıralaması için 1 puan verilir.
b)
Eş merkezli sistemler üzerinde bulunan noktaların T, f ve ω değerleri kendi arala-
rında aynı olmaktadır. Üç büyüklük de açıya bağlı olduğundan bütün noktalar için
aynı değerde olur. Fakat çizgisel hız yarıçapa bağlı olduğundan büyüklük farklı
değerler alabilir.
Yapılan doğru açıklama için 1 puan verilir.
Bu etkinlikten öğrencinin alacağı en yüksek puan 15’tir.
Sorularda periyot, frekans, açısal hız, çizgisel hız ve merkezcil ivme hesaplamaları
yapamayan veya yanlış hesaplama yapan, bu büyüklükler arasında ilişki kurama-
yan, yanlış ilişki kuran öğrencilerin “Düzgün Çembersel Hareket” konusuna tekrar
çalışmaları önerilir.
GERİ BİLDİRİM
Sınıfın çoğunluğunda doğru açıklamalar ve çözümler yapılamamış veya yanlış ya-
pılmış ise öğretmenin “Düzgün Çembersel Hareket” konusunu tekrar etmesi, yan-
lış öğrenmeleri düzeltmesi ve kavram yanılgılarını gidermesi önerilir.
118