Page 10 - Matematik Yaz Okulu
P. 10
YAZ OKULU MATEMATİK ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI
Ders
Temalar Kazanımlar Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
Saati
Harezmi’nin Cebiri
Matematikteki bir sözel ifadenin sembolik biçiminin kısa bir yazımdan daha
fazlası olduğu ve dünyada farklı yazım biçimleri olsa da cebir için aynı gösterimi
kullandıkları bilgisi verilir. Bu bakımdan Harezmi’nin cebir ile ilgili çalışmalar
yaptığı ifade edilir ve Harezmi’nin sözel ifadelerinden biri olan “Onu iki
parçaya böldüm ve bunlardan birini diğeriyle çarptım, sonuç yirmi birdi”
sözel ifadesinin “Yirmi bir dirhem eklendiğinde bu, o karenin kökünün on
katının dengine eşit oluyorsa, karenin miktarı ne olması gerekir?” şeklinde
2
de ifade edilebileceği belirtilir. Günümüzde ise bu ifadenin x -10x+21=0
ikinci dereceden denklemi şeklinde ifade ettiğini ve bu denklemin çözüm
yöntemlerinden birinin de “kareye tamamlama” yöntemi olduğu belirtilir. Bu
doğrultuda kareye tamamlama yöntemi ile çözülebilecek çalışmalara yer verilir.
2
x + 8x = 9 denkleminin kareye tamamlama yöntemi ile çözümü şu şekildedir:
3
Matematik
Tarihi (x+4) (x+4) = 25
x + = 9 (x+4) = 25
x
8 x = 1
4 = 9 4
16 = 25
x x
x 4 x 4
9-10. Sınıf 10