Page 10 - Matematik Yaz Okulu
P. 10

YAZ OKULU MATEMATİK ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI




                                                                                                                                  Ders
                  Temalar               Kazanımlar                           Kazanımlara Yönelik Etkinlik Önerileri
                                                                                                                                  Saati
                                                                Harezmi’nin Cebiri
                                                                Matematikteki bir sözel ifadenin sembolik biçiminin kısa bir yazımdan daha
                                                                fazlası olduğu ve dünyada farklı yazım biçimleri olsa da cebir için aynı gösterimi
                                                                kullandıkları bilgisi verilir. Bu bakımdan Harezmi’nin cebir ile ilgili çalışmalar
                                                                yaptığı  ifade  edilir  ve  Harezmi’nin  sözel  ifadelerinden  biri  olan  “Onu  iki
                                                                parçaya böldüm ve bunlardan birini diğeriyle çarptım, sonuç yirmi birdi”
                                                                sözel ifadesinin “Yirmi bir dirhem eklendiğinde bu, o karenin kökünün on
                                                                katının dengine eşit oluyorsa, karenin miktarı ne olması gerekir?” şeklinde
                                                                                                                    2
                                                                de  ifade  edilebileceği  belirtilir.  Günümüzde  ise  bu  ifadenin  x -10x+21=0
                                                                ikinci  dereceden  denklemi  şeklinde  ifade  ettiğini  ve  bu  denklemin  çözüm
                                                                yöntemlerinden birinin de  “kareye tamamlama” yöntemi olduğu belirtilir. Bu
                                                                doğrultuda kareye tamamlama yöntemi ile çözülebilecek çalışmalara yer verilir.
                                                                 2
                                                                x  + 8x = 9 denkleminin kareye tamamlama yöntemi ile çözümü şu şekildedir:


                     3
                  Matematik
                    Tarihi                                                                                  (x+4) (x+4) = 25
                                                                 x       +                    = 9           (x+4) = 25
                                                                    x
                                                                                    8                       x = 1


                                                                4                 = 9        4
                                                                                                        16    = 25


                                                                x                            x
                                                                    x      4                     x      4



















            9-10. Sınıf  10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15