Page 209 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 209

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          102

             4.ÜNİTE > Makale  Kazanım A.4.7: Metnin üslup özelliklerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     Makalede Dil ve Anlatım                           25 dk.
             Amacı      Makale türünde üslup özelliklerini tespit edebilmek.                     Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                        Suriyeli Çocuk Mülteciler ve Sorunları
              (…)

              Mülteci; ülkesinde ırk, din, sosyal konum, siyasal düşünce ya da ulusal kimliği nedeniyle kendisini
              baskı altında hissederek kendi devletine olan güvenini kaybeden, kendi devletinin ona tarafsız dav-
              ranmayacağı düşüncesi ile ülkesini terk edip, başka bir ülkeye sığınma talebinde bulunan ve bu talebi
              o ülke tarafından ‘kabul’ edilen kişidir. İnsanlık tarihi boyunca doğal felaketler, savaşlar ve terör gibi
              olaylar insanların yaşadıkları yerleri terk ederek mülteci durumuna gelmelerine neden olmuştur.

              Değişen dünya düzeninin sonucu olarak 2016 yılında dünya çapında yaklaşık 65,6 milyon kişi zo-
              runlu olarak yer değiştirmek zorunda kalmıştır. Bir mültecinin evinden uzakta geçirdiği ortalama
              süre 20 yıldan daha uzun sürmektedir. Yirmi yıllık bir süre çocukluk döneminden daha fazladır ve
              bir kişinin verimli çalışma yıllarının önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Bu dikkat çekici tablo
              göz önüne alındığında, bir mültecinin en büyük amacının hayatta kalmak olduğu görülmektedir.
              Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği’nin raporunda, 2016 yılsonu itibarı ile dünyada
              bulunan yaklaşık 22,5 milyon mültecinin yarısından fazlasının çocuk olduğu, ayrıca eğitim, çocuk
              koruma, gıda güvenliği ve güvenli barınma konularının ele alınması gerektiği belirtilmektedir.  Bir-
              leşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (UNICEF), Türkiye İnsani Durum Raporu’na (2018 Nisan
              ayı) göre; Türkiye Dünyada en çok mültecilere ev sahipliği yapan ülke konumundadır. Türkiye’de
              kayıtlı 4 milyondan fazla sığınmacı ve mülteci bulunmaktadır, bunların 1,7 milyonu çocuktur
              (UNICEF, 2018).  Türkiye’de bulunan bu mültecilerin 3,6 milyonu Suriye’den gelmiştir (Türkiye Göç
              Raporu, 2016). Türkiye’deki mültecilerin %90’ından fazlası kamp dışında, il ve ilçelerde yaşamakta-
              dır. Türkiye’ye gelen Suriyelilerin 269 bini Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) tara-
              fından 10 ilde kurulan 25 çadır ve konteyner kentlerden oluşan barınma merkezlerinde, geri kalan
              yaklaşık 2,3 milyonu kamp dışında ülkenin değişik il ve ilçelerinde “şehir mültecileri” olarak, dağınık
              bir şekilde yaşamaktadırlar. Mülteci çocukların çoğu için savaş, yoksunluk ve korku en çok bildikleri
              kavramlar haline gelmiştir.
              (…)
                                                 Süreyya Sarvan, Emine Efe, Suriyeli Çocuk Mülteciler ve Sorunları

             1.  Metnin anlatımında yazar nasıl bir dil tercih etmiştir? Bu dilin metnin anlaşılması üzerinde nasıl bir
                etkisi vardır? Açıklayınız.




















                                                                                                   207
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214