Page 5 - T.C. İnkilap Tarihi ve Atatürkçülük | 1.Ünite
P. 5

1. Ünite





            1. 1. 2. Bir Önder Yetişiyor
                                                                                     Bilgi Notu
            Mahalle Mektebi ve Şemsi Efendi Okulu                            Ali  Rıza  Efendi’nin  ailesi;  Osmanlı
                                                                             Devleti’nin Rumeli’yi iskân siyaseti
                                                                             doğrultusunda,  Anadolu’dan  göç
            Mustafa  Kemal  okul  çağına  geldiğinde  önce  Mahalle  Mektebine  başladı.   ettirilerek  Makedonya’da  Manastır
            Daha sonra Şemsi Efendi İlkokuluna devam etti. Şemsi Efendi İlkokulunda   ilinin Debre-i Bâlâ Sancağı’na yer-
            derslerde yeni öğretim yöntemleri ve okumayı kolaylaştıracak ders araç ve   leştirilmiş  Kocacık  Yörüklerinden-
            gereçleri kullanılıyordu.                                        dir.
                                                                             Zübeyde  Hanım’ın  ataları,  Fatih
            Ali Rıza Efendi’nin vefat etmesi üzerine Mustafa Kemal okulunu bırakmak   Sultan  Mehmet  döneminde,  Kon-
            zorunda kaldı. Ailede yaşanan ekonomik sıkıntılar nedeniyle Mustafa Kemal,   ya  yöresinden  Rumeli’ye  göç  etti-
            annesi ve kardeşiyle birlikte, dayısı Hüseyin Ağa’nın çalıştığı Langaza’daki   rilmiş  ‘Konyarlar’  diye  adlandırılan
            çiftliğe gitti.                                                  Türkmenlerdendir. Aile Langaza’ya
                                                                             Vodina’dan gelmiş, oradan da Se-
                                                                             lanik’e göç etmiştir.
            Zübeyde Hanım, oğlunun çiftlikte çalışmasından yana değildi. Mustafa Ke-
            mal’in  öğrenim  hayatına  devam  etmesini  istiyordu.  Mustafa  Kemal  halası
            Emine Hanım’ın çağırması üzerine Selanik’e geri döndü ve okuluna devam    Oku-yorum
            etti.
                                                                             Mustafa  Kemal  çiftlik  günlerini
                                                                             şöyle  aktarmıştı:  “Babamın  vefatı,
            Selanik Askerî Rüştiyesi                                         bizi ayakta tutan kuvvetli bir deste-
                                                                             ğin yıkılması gibi bir şey oldu. Ade-
            Selanik  Mülkiye  Rüştiyesine  başlayan  Mustafa  Kemal,  Kaymak  Hafız  la-  ta kendimi yalnız hissettim. Dayım
            kabıyla bilinen okulun matematik öğretmeni Hüseyin Efendi’nin kendisine   bize çok iyi davrandı. Acımızı unut-
            kötü davranması üzerine okulu bıraktı. Bu olay, askerlik mesleğine ilgi du-  turabilmek  için  gayret  gösterdi.
            yan Mustafa Kemal için hayatında bir dönüm noktası olmuştur. Zübeyde Ha-  Allah  razı  olsun.  Çiftlik  hayatına
            nım’ın hiçbir şekilde istememesine rağmen o artık askerî rüştiyede okumak   karıştım.  Tarla  bekçiliği  yaptığım
                                                                             da oldu. Makbule ile beraber bakla
            istiyordu. Mustafa Kemal, Selanik Askerî Rüştiyesine girdi ve askerî öğreni-  tarlasının ortasındaki bir kulübede
            mi başladı.                                                      oturduğumuzu  ve  kargaları  kov-
                                                                             makla uğraştığımızı hiç unutmam.
            Manastır Askerî İdadisi                                          Dayım  Hüseyin  ağa  bu  işleri,  sırf
                                                                             biz meşgul olalım diye buluyordu.”
            1896’da Selanik Askerî Rüştiyesini bitiren Mustafa Kemal, Manastır Askerî   Ali  Fuat  CEBESOY,  Sınıf  Arkadaşım
                                                                             Atatürk,  s.13. ((Kısaltılmıştır.)
            İdadi sınavlarına girerek bu okula girmeye hak kazandı ve yatılı okul öğ-
            rencisi oldu (Görsel 1.4). İdadide sınıf arkadaşları arasında Üsküp, Yanya ve   Dayısının  tutumu  Mustafa  Ke-
            Manastır Askerî Rüştiyelerinden gelen öğrenciler de bulunmaktaydı. Böylece   mal’de  hangi  kişilik  özelliklerinin
            birbirinden farklı yerlerden gelmiş yeni insanlarla da tanışmış oldu.  gelişimini etkilemiştir?

            Mustafa Kemal idadide başarılı bir öğrenciydi (Görsel 1.5). Aynı zamanda
            idadide tanıştığı sınıf arkadaşı Ömer Naci aracılığıyla edebiyata, özellikle de
            şiire ilgi duymaya başladı. Bu ilgi onu Namık Kemal ve Tevfik Fikret’in eser-
            lerini okumaya yöneltti. Bu eserler sayesinde içinde var olan vatan ve millet
            sevgisi daha da pekişti.














                                                                                 Görsel 1.5: Manastır Askerî
                                                                                 İdadisi’nde M. Kemal’in de
                              Görsel 1.4: Manastır Askerî İdadisi               notlarının olduğu not cetveli


                     Mustafa Kemal Manastır                                  Mustafa Kemal Harp
                    Askerîsi İdadisi’ni bitirdi.                            Okulu’ndan mezun oldu.

                                  1898                                                   1902
                                                                                                       21
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10