FELSEFE

KONU BAŞLIĞI İÇİN TIKLAYIN

Soru 1:
2273 SİL

Skolastik felsefe, Hristiyan dogmalarını sistemleştirme çabası içinde olmuştur. Bu dönemde Hristiyan düşünürlerinin amacı, dini dogmaları temellendirmek, anlaşılabilir hâle getirmek ve geniş kitlelere ulaştırmaktır. Bunun için de Antik Yunan filozoflarının görüşlerinden faydalanmışlardır. Örneğin mantık alanındaki çalışmalar dini kabullerin desteklenmesinde kullanılmıştır.

Bu parçada sözü edilen Antik Yunan düşünürü aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?

A) Aristoteles
B) Empedokles
C) Thales
D) Sokrates
E) Anaksimandros
Soru 2:
2279 SİL

İlim ilim bilmektir
İlim kendini bilmektir
Sen kendini bilmezsen
Bu nice okumaktır

Yunus Emre'ye ait bu dörtlükte vurgulanmak istenen  temel düşünce aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?

A) Hikmet, kendini bilmekle başlar.
B) İlim, ilmi bilenler tarafından yapılır.
C) Bilim, insanı araştırmalıdır.
D) Okumanın bilgiyle ilişkisi yoktur.
E) Hiçbir koşulda bilgiye ulaşılamaz.
Soru 3:
2274 SİL

I) Kur’an-ı Kerim    II) Hadis   III) Kelam   IV) Antik Yunan Felsefesi

Yukarıdakilerden hangisi İslam felsefesinin ortaya çıkışında etkili olmuştur?

A) I ve II
B) I, II ve III
C) I, II ve IV
D) II, III ve IV
E) I, II, III ve IV
Soru 4:
2222 SİL

Bütün Ortaçağ döneminin değişmez karakteristik yaklaşımı, inancın bilgiden üstün tutulmasıdır. Bazı filozoflar inanmak için aklın gereksiz ve yetersiz olduğunu savunmuş, inanç karşısında aklı geri plana atmıştır. Ancak Clemens akıl ile inancı uzlaştırmaya çalışmış, Hristiyan dininin dogmalarını felsefenin yardımıyla rasyonelleştirme çabası içerisine girmiştir.

Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisi Clemens’in görüşüne uygundur?

A) Bilgi inançtan üstündür.
B) Hristiyan dogmaları mantıksızdır.
C) Dini bilgiler, insan aklını aşan özelliktedir.
D) Din ve felsefe aynı değerdedir.
E) İnanç, akıl tarafından onaylanmalıdır.
Soru 5:
2215 SİL

Hristiyan Kralı III. Alfonzo Ortaçağ'da ele geçirdiği toprakları sömürgeleştirebilmek için Endülüs'ten Mozarap göçmenleri getirip yerleştirmekteydi. Mozaraplar dil bilgilerini de beraberlerinde getirdiler. Dil bilmeleri onların hem Arapça kitapları tercüme etmelerine hemde Latince el yazmaları üzerindeki Arapça yorum ve açıklamaları derlemelerine yaradı. Onlar böylece Toledo Tercüme Okulunu hayata geçiren düşüncenin temellerini attılar. Arap ve İslam lezzetlerini, el sanatlarını ve yönetim hünerlerini Hristiyanlara tanıttılar.

Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Müslümanlar ve Hristiyanlar savaşlar yoluyla birbirinin kültürünü tanıma fırsatı bulmuştur.
B) Arapça ve Latince bilen topluluklar İslam ve Hristiyan kültürlerinin etkileşiminde önemli olmuştur.
C) Kültürel etkileşimin gerçekleşebilmesi için öncelikle dilsel faaliyetler gerçekleşmelidir.
D) Toledo Tercüme Okulu sayesinde Hristiyanlar, Araplara egemen olmuşlardır.
E) Mozaraplar, Endülüs'ten getirdikleri bilgilerini İslam Dünyası'nı tanımada kullanmışlardır.
Soru 6:
2217 SİL

Fârâbî'nin, El Medinetü'l Fazıla adlı eserinde; "Sakinlerinin ancak saadete erişmek maksadıyla yardımlaştıkları bir şehir fazıl bir şehir olur. Saadete erişmek maksadıyla kurulan her topluluk da fazıl bir topluluk sayılır. Onun içindir ki bütün şehirleri saadete erişmek maksadıyla el ele vererek çalışan bir millet de fazıl bir millettir. Bütün milletleri saadete  ulaşmak maksadıyla el birliğiyle çalışan bir dünya fazıl bir dünya olur." demiştir. 

Bu parçaya göre insan ve toplumu fazilete ulaştıracak temel değer aşağıdakilerden hangisidir?

A) Yardımlaşmak
B) Merhamet
C) Çalışmak
D) Adalet
E) Saadet
Soru 7:
2268 SİL

MS 2-15. yüzyıl felsefesi, filozoflarının çoğunu din adamlarının oluşturduğu, inancı ve kutsal kaynakları temele alan bir dönem felsefesidir. Hristiyan ve İslam felsefesi olarak iki farklı din anlayışından oluşan bu dönemde İslam felsefesinin olduğu coğrafyalarda dinin yanında bilim ve felsefenin de gelişme gösterdiği görülmüştür

Aşağıdakilerden hangisi İslam ve Hristiyan felsefesinin ortak noktalarından biridir?

A) Din kaynaklı olup dinî öğretileri temellendirmeyi amaç edinmiştir.
B) Farklı yüzyıllarda ortaya çıkmıştır.
C) Aynı filozoflar tarafından temsil edilmiştir.
D) Yalnızca din adamları tarafından yapılmıştır.
E) Milattan önceki dönemde ortaya çıkmıştır.
Soru 8:
2215 SİL

Hristiyan Kralı III. Alfonzo Ortaçağ'da ele geçirdiği toprakları sömürgeleştirebilmek için Endülüs'ten Mozarap göçmenleri getirip yerleştirmekteydi. Mozaraplar dil bilgilerini de beraberlerinde getirdiler. Dil bilmeleri onların hem Arapça kitapları tercüme etmelerine hemde Latince el yazmaları üzerindeki Arapça yorum ve açıklamaları derlemelerine yaradı. Onlar böylece Toledo Tercüme Okulunu hayata geçiren düşüncenin temellerini attılar. Arap ve İslam lezzetlerini, el sanatlarını ve yönetim hünerlerini Hristiyanlara tanıttılar.

Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Müslümanlar ve Hristiyanlar savaşlar yoluyla birbirinin kültürünü tanıma fırsatı bulmuştur.
B) Arapça ve Latince bilen topluluklar İslam ve Hristiyan kültürlerinin etkileşiminde önemli olmuştur.
C) Kültürel etkileşimin gerçekleşebilmesi için öncelikle dilsel faaliyetler gerçekleşmelidir.
D) Toledo Tercüme Okulu sayesinde Hristiyanlar, Araplara egemen olmuşlardır.
E) Mozaraplar, Endülüs'ten getirdikleri bilgilerini İslam Dünyası'nı tanımada kullanmışlardır.
Soru 9:
2220 SİL

İmam Gazali'nin anlayışına göre insanı ahirette mutluluğa ulaştırmak, nefsini istek ve arzulardan arındırmakla mümkün olur. İnsan böylece hakikate ulaşabilir. Gazali duyu ve akıl bilgisinin yanında kalbi sezgi ile elde edilen bilgiye değer verir. Hakikati bilmek kalbi sezgi ile mümkündür.

Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?

A) İnsanın dünyada çalışmasına gerek yoktur.
B) Bilgi edinmek için aklın kullanılması yeterlidir.
C) İnsan dünyaya tamamen sırtını dönmelidir.
D) İnsanın tasavvuf ahlakına uygun yaşaması gerekir.
E) Dünya hayatının rutinlerinden uzak durulmalıdır.
Soru 10:
2269 SİL

İnancın temele alındığı MS 2- MS 15. yüzyıl felsefesi, kendinden önceki dönem felsefelerinden etkilenmiştir. Örneğin Hristiyan filozofları, Hristiyanlığı yaymak için diriliş inancını destekleyen ruhun ölmemesi hatta tekrar dirilmesi fikrini savunan Antik Yunan filozofunun görüşlerinden; İslam filozofları ise Tanrı’nın varlığı kanıtlamalarında başka bir Antik Yunan filozofunun geliştirdiği mantıktan yararlanmışlardır.

Bu parçaya göre, MS 2- 15. yüzyıl felsefesini etkileyen filozoflar sırasıyla aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?

A) Epiküros, Aristoteles
B) Epiküros,Platon
C) Platon, Aristoteles
D) Platon, Epiküros
E) Aristoteles, Platon
Soru 11:
2272 SİL

I) Patristik   II) Hellenistik   III) Antik   IV) Skolastik   V) Mitolojik

Verilen dönemlerden hangileri Hristiyan felsefesine aittir?

A) I ve II
B) I ve IV
C) II ve III
D) II ve V
E) III ve IV
Soru 12:
2276 SİL

Hristiyan ve İslam  filozofları, kendilerinden önceki dönemlerin felsefi düşünce ve eserlerinden faydalanmışlardır. Dini savunmak ve yaymak, Tanrı’nın varlığına yönelik akılsal kanıtlamaları desteklemek adına bazı filozofların düşüncelerini kullanmışlardır.

MS 2. yüzyıl- MS 15. yüzyıl felsefesinde;
I.   Platon
II.  Aristoteles
III. Kant
IV. Plotinos
V. Descartes
filozoflarından hangilerinin fikirlerinden yararlanılmıştır?

A) I, II ve III
B) I, II ve IV
C) I, III ve V
D) II, III ve IV
E) III, IV ve V
Soru 13:
2212 SİL

Doğu Roma İmparatoru Justinianus, Atina'daki "Akademia"yı kapattı. Hristiyanlığa aykırı diye Yunan felsefesinin okutulmasını yasakladı. Yunan düşüncesi bir zamanlar rasyonalist tutum ile kendisini mitolojiden kurtarmıştı. Sonrasında ise Batı'da uzun zaman bilim ve felsefe değil, inanca dayalı bilginin hüküm süreceği Ortaçağ başlayacaktı.

Bu bilgiler doğrultusunda aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) İlkçağ rasyonalizmi Ortaçağ'da etkisini göstermiştir.
B) Ortaçağ felsefesi, Tanrı'nın bilgisini temele almıştır.
C) Doğu Roma imparatorluğu İlkçağ'ın fikirsel anlamda devamıdır.
D) Hristiyanlık felsefesi İlkçağ'dan itibaren etkisini göstermiştir.
E) İlkçağ ve Ortaçağ felsefesi birbirinin devamı niteliğindedir.
Soru 14:
2223 SİL

"Dokuz yıl yanlış yolda yürüdüm. Astrologlara da başvurdum onlar da kan, et ve gururdan oluşan insanı sorumluluktan kurtarmak için bu davranışınızın nedeni Mars, Venüs diyorlardı. Çok yakın bir arkadaşımı kaybettim. Kendime Tanrıya güven dediğimde itaat etmiyordu. Kaybettiği insan güvenmesini istediğim hayalden daha gerçek ve daha iyiydi. Kartaca'ya gittim, zaman ve insanlar acıyı dindirdiler. Yirmi beşimde Aristo'nun kategorilerini tek başıma okudum ve elime hiçbir şey geçmedi." 

Augustinus'a ait bu parçadan, filozof ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Çektiği acılardan kurtulmaya çalışmıştır.
B) Gerçeğin bilgisine ulaşmak için farklı yollar denemiştir.
C) Astrolojinin sunduğu bilgileri benimsemiştir.
D) Doğruyu bulma yolunda kendi içinde savaş vermiştir.
E) Aradığı cevapları bulmak için felsefeden yararlanmayı denemiştir.
Soru 15:
2213 SİL

Hristiyanlığın ortaya çıktığı ilk üç yüz yılda literatürden pek azı felsefe ile ilgilidir. Apologetik denilen, imparatora düşünürler tarafından verilen dilekçelerde, Hristiyan inancının hoş görülmesi istenir, adalet ve insanlık beklenir. Bir kısmında da Paganların, Hristiyanlığa yönelik saldırılarına cevap verilir.

Bu parçaya göre, aşağıdaki yargılardan hangisi öncelikli olarak söylenebilir?

A) Ortaçağ boyunca Hristiyanlık temelli anlayış hakim kılınmaya çalışılmıştır.
B) Hristiyanlık, imparatorlar tarafından kabul edilip yayılmaya çalışılmıştır.
C) Hristiyanlık çok tanrılı anlayış karsısında savunulmaya çalışılmıştır.
D) Paganizm MS 2-15. yüzyıl boyunca egemen olmuştur.
E) Rasyonalizmi temel alan Hristiyanlık, imparatorlar tarafından reddedilmiştir.
Soru 16:
2287 SİL

İbn Rüşd'ün “Tehâfut Et-Tehafut El-Felâsife” adlı eserinde geçen  inayet delîline göre ateş, hava, su ve toprak hatta doğa insan ihtiyaçları için yaratılmıştır. Her şey insanla uyum içindedir. Bu uygunluğu sağlayanın yaratıcı olduğunu belirtir. Tabiat insan varlığının ihtiyaçlarına göre yapılmıştır.

Buna göre  inayet delili, felsefenin aşağıdaki hangi temel problemine yönelik bir açıklamadır?

A) Kötülük
B) İrade özgürlüğü
C) Evrenin sonlu olup olmadığı
D) Yaratıcının varlığı
E) Ölümden sonra hayatın olup olmadığı
Soru 17:
2271 SİL

MS 2-15. yüzyıl felsefesi, “Asıl varlık yani ilk neden nedir?” sorusuna aşağıdakilerden hangisi ile cevap vermiştir?

A) Hava
B) Tanrı
C) Toprak
D) Su
E) Ateş
Soru 18:
2286 SİL

Gazâlî'nin “El-Münkız Mine'd-Dalâl” adlı eserinde, Hz. Ali’nin “Hakkı adamla bilemezsin önce hakkı tanı, o münasebetle ehlini de tanırsın. Akıllı adam esasen aklı tanır. Bir söz işittiği vakit ona bakar. Hak ise kabul eder.” şeklindeki buyruğuna yer verilmiştir.

Buna göre bir bilginin hakikat olup olmadığının anlaşılmasında aşağıdaki hangi iki kavram arasında bağ kurulması gerekir?

A) Bilgi ile inanç
B) Bilgi ile itaat
C) İtaat ile inanç
D) Akıl ile iman
E) Akıl ile hak
Soru 19:
2218 SİL

"Hak cihana doludur, kimseler Hakk'ı bilmez,
Onu sen senden iste, o senden ayrı olmaz."

Yunus Emre'nin bu deyişindeki temel düşünce aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?

A) Hiç kimse Hakk'ı gerçekten bilemez.
B) Tüm istekler Hakk'tan istenmelidir.
C) İsteklerimizi kendi çalışmalarımızla elde edebiliriz.
D) Hakk ve dünya birbirinden farklı olduğu için ikisini de bilemeyiz.
E) Hakk ve insan öz itibariyle birbirinden farklı değildir.
Soru 20:
2216 SİL

Tertullian,  "Akıl almaz olduğu için inanıyorum."  der. Ona göre inanma ve insanın kendi başına bilmesi birbirine karşıt olan şeylerdir. Çünkü inanma, insan aklının Tanrı önünde alçakgönüllü olması, kibrini kırmasıdır. Gnostiklerin istediği gibi Tanrı'nın, insanın içine doğrudan doğruya doğmasını, bir ışık olarak parlamasını beklemek ve Tanrı'nın sınırlarına ulaşmaya kalkışmak insan aklının saygısızlığı ve küstahlığıdır. 

Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Tanrı kavranamayacağı için inanmak anlamsızdır.
B) İnanç esaslarına olduğu gibi inanılmalı, akılla kanıtlamaya çalışılmamalıdır.
C) Her şey insanın kendi içine doğabilir.
D) Tanrı ancak felsefe yaparak kavranabilir.
E) İnanma ve bilmenin savaşı Tanrı'yı kavramamızı sağlar.
CEVAPLAR: 1 - A       2 - A       3 - E       4 - E       5 - D       6 - A       7 - A       8 - D       9 - D       10 - C       11 - B       12 - B       13 - B       14 - C       15 - C       16 - D       17 - B       18 - E       19 - E       20 - B      
* Karekodu okuttuktan sonra açılan sayfaya soru numaralarının karşısındaki kodu girdiğinizde ilgili soru çözümünü izleyebilirsiniz.
Yazdır