Page 50 - COĞRAFYA 10. SINIF BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 50
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 10 26
1. ÜNİTE > Doğal Sistemler Kazanım 10.1.14: Türkiye topraklarının kullanımını verimlilik açısından değerlendirir.
Alan Becerileri: Coğrafi Sorgulama, Tablo, Grafik, Diyagram Hazırlama ve Yorumlama
Etkinlik İsmi TOPRAKLARIN VERİMLİ KULLANIMI 30 dk.
Amacı Türkiye'de toprakların yetenek sınıflarına göre kullanımını günümüz ve gelecek ölçeğinde değerlendirebilme. Bireysel
1. Yönerge Aşağıdaki bilgilerden ve tablodan yararlanarak soruları cevaplayınız.
Sürdürülebilir kalkınma; insan ile doğa arasında denge kurarak, doğal kaynakları tüketmeden, gelecek nesil lerin ihtiyaçla-
rının karşılanmasına ve kalkınmaya imkân verecek şekilde bugünün ve yarının dünyasını programlamayı ifade eder. Doğal
kaynakların en önemlilerinden olan toprağın bilinçli kulla nımı sürdürülebilirlik açısından, niteliklerine uygun kullanımı da
tarımın sür dürülebilirliği açısından önemlidir.*
Belirli şartlarda kendini yenileyebilen doğal bir kaynak olan toprak, amaç dışı kullanıldığı takdirde tarım açısından çözülme-
si güç olan problemler meydana gelebilir. Bu tür problemlerle karşılaşmamak için toprakların korunması ve etkin kullanımı-
na yönelik politikalar geliştirilmelidir.
*Türkiye'de Toprakların Yetenek Sınıfları
Yetenek Tarımsal Verim (%) Açıklama
Sınıfı
I 100 Düz veya düze yakın, kolayca işlenebilen arazilerin toprakları
II 83 Hafif eğimli ve kolayca işlenebilen arazilerin toprakları
III 66 Orta derece eğimli ve işlenmesi kısmen zor arazilerin toprakları
IV 50 Fazla derecede eğimli ve kısıtlı işlenme koşullarına sahip arazilerin toprakları
Çevresine göre yüksek, çayır ve orman gibi uzun ömürlü bitkilerin yetiştirilmesine
V 33
uygun arazilerin toprakları
VI 20 Fazla eğimli, şiddetli erozyona maruz kalabilen arazilerin toprakları
VII 10 Fazla eğimli ve taşlı yapıya sahip arazilerin toprakları
VIII 0 Bataklık, çöl vb. arazilerle dağlık ve taşlık arazilerin toprakları
1. Toprakların yeteneklerine göre sınıflandırılması ve korunması niçin önemlidir? Açıklayınız.
2. Yetenek sınıfları dikkate alındığında toprakların kullanımında en uygun olan beşerî ve ekonomik
faaliyetler neler olabilir?
3. Toprakların yetenek sınıfları dikkate alınmadan kullanılmaları tarım açısından gelecekte ne tür
problemler meydana getirebilir? Açıklayınız.
49