Page 14 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 14

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           KİMYA 10           6

             1. ÜNİTE > Kimyanın Temel Kanunları ve Kimyasal Hesaplamalar   Kazanım 10.1.2.1. Mol kavramını açıklar.
             Genel Beceriler: Problem Çözme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                           MOL KAVRAMI                                 30 dk.

             Amacı         Mol kavramını anlayabilme                                                 Bireysel



                                                       MOL
              Atomlar çok küçük parçacıklardır, bu nedenle atomların kütle ölçümlerinin yapılması mümkün
              değildir. Bunun yerine, bir atom referans olarak belirlenir ve bu atoma göre diğer atomların kütle-
              leri hesaplanır. Hesaplanan bu kütleye bağıl atom kütlesi denir. Elementlerin kütleleri  C izotopu
                                                                                          12
              standart kabul edilerek hesaplanmıştır.
              Gözle görülemeyecek kadar küçük taneciklerin sayılarını, günlük hayatta geçerli sayılarla ifade
              etmek için mol kavramı kullanılır. Mol, 12,0 g  C izotopunda bulunan  C atomlarının sayısı kadar
                                                                            12
                                                      12
              tanecik içeren madde miktarıdır. Bu miktar 6,02.10  taneciğe eşittir. 1 mol 6,02.10  tanedir. Bu sayı
                                                           23
                                                                                      23

              Avogadro sayısı olarak adlandırılır ve N, N A  veya N 0 ile gösterilir.
             1. Yönerge  Kimya öğretmeni, mol kavramını öğrencilerine kavratabilmek için aşağıdaki laboratuvar çalışması-
                     nı yapmıştır.


             1.  Öğretmen, gruplara ayırdığı öğrencilere dört farklı tohum türünden ellişer tane vermiş ve öğren-
                 cilerden her set tohumun kütlesini ölçmelerini istemiştir. Daha sonra öğrencilere kütle değeri en
                 küçük 50 tohumluk seti belirlemelerini ve diğer tüm kütleleri bu sayıya bölmelerini söylemiştir.
                 Sonuçta en küçük tohuma kıyasla diğer tohumların “bağıl kütleleri” elde edilecektir. Elde edilen
                 bulgular aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.


                                           Boş Kabın       Kabın ve 50      50 Tohumun
                  Tohum Türü    Sembol                                                     Bağıl Kütle
                                             Kütlesi     Tohumun Kütlesi       Kütlesi
                    Mercimek       M          4,98             7,42             2,44            1

                  Beyaz fasulye   BF           4,8             19,3             14,5           5,97
                   Siyah fasulye  SF          5,08            13,87             8,79           3,49

                    Barbunya       B           5              22,14             17,14          7,05

             2.  Bu aşamada kimya öğretmeni, öğrencilerden buldukları bağıl kütlelere karşılık gelecek kadar
                 tohumu tartmalarını, tohumların her birini farklı bir kaba koyarak her tür için buldukları tohum
                 sayılarını kaydetmelerini istemiştir. Elde edilen bulgular aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.

                     Tohum Türü            Sembol            Bağıl Kütle       1 Kaptaki Tohum Sayısı
                       Mercimek               M                   1                      22

                     Beyaz fasulye           BF                 5,97                     19
                      Siyah fasulye          SF                 3,49                     19

                       Barbunya               B                 7,05                     22









                                                                                                    13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19