Page 7 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 7

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     2

             1. ÜNİTE >MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.1.1. Felsefenin ortaya çıkışını hazırlayan düşünce ortamını açıklar.
                                                        b) Anadolu’da yaşamış filozofların (Thales, Anaksimandros, Anaksime-
             Alan Becerileri: Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi  nes, Anaksagoras, Herakleitos, Epiktetos, Diogenes, Lukianos, Kseno-
             Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi  fanes ve Aristoteles) doğduğu ve yaşadığı yer vurgulanarak haklarında
                                                        kısaca biyografik bilgi verilir.

             Etkinlik İsmi                         BEN KİMİM?                                       40 dk.
             Amacı      Anadolu’da yaşamış filozofların doğduğu ve yaşadığı yerlerden yola çıkarak onları tanıyabilme.           Bireysel



             Yönerge    Aşağıdaki aşamaları sırayla takip ediniz.
             »  Aşağıda bazı filozofların görüşleri kısaca tanıtılmıştır. Filozofları ve ele aldıkları görüşleri inceleyiniz.



                                      Thales, tarihin ilk filozofu olarak kabul edilir. Milet’te (Aydın/Didim) yaşamıştır.
                                      Thales, düşünce zenginliğinin maddi zenginlikten daha önemli olduğunu belirt-
                                      mek için kendi döneminde yıldızlarla ilgili bilgisinden yola çıkmış ve o sene zey-
                                      tinin ne ölçüde olabileceğini tahmin edip tüm yağ preslerini ucuza kiralamış ve
                                      zeytin toplama zamanında yoğun talebi istediği fiyata karşılamıştır. Filozofların
                                      asıl amaçlarının zenginlik olmadığını bu durumla anlatmaya çalışmıştır. Astro-
                                      nomi çalışmaları yapmış, güneş tutulmasını doğru tahmin etmiştir. Geometri ve
                                      matematik alanlarında da çalışmıştır. Her şeyin sudan oluştuğunu belirtmiştir.
            Görsel 1.3: Thales





                                      Anaksimandros, Milet’te (Aydın/Didim) yaşamıştır. Thales’in öğrencisidir. Dü-
                                      şüncelerini yazıya geçirmiştir. Bilimsel çalışmalar gerçekleştirmiş, denizciler için
                                      harita yapmış, astronomi ile ilgilenmiştir. İnsan yaşamının denizde başladığını
                                      düşünmüştür. Anaksimandros ana madde olarak soyut, nicelik olarak sınırsız,
                                      nitelik olarak belirsiz olan apeironu kabul eder.


            Görsel 1.4: Anaksimandros


                                      Anaksimenes, Milet’te (Aydın/Didim) yaşamıştır. Anaksimandros’un öğrencisi-
                                      dir. Ana madde düşüncesinde Thales gibi bir yaklaşım sergilemiş ve ana madde
                                      olarak havayı kabul etmiştir. Astronomi ile ilgilenmiş, yıldızlarla ilgili önemli
                                      açıklamalarda bulunmuştur. (Güneş, ışığa kendisi sahip diğer yıldızlar onun ışı-
                                      ğını yansıtır.) Hava olayları ve depremle ilgili açıklamalar yapmıştır. İnsan için
                                      ruh neyi ifade ediyorsa evren için de havanın aynı konumda olduğunu düşünür.


            Görsel 1.5: Anaksimenes



                                      Anaksagoras, Klazomenia’da (İzmir/Urla) yaşamıştır. Bilimsel çalışmalara çok
                                      önem vermiştir. Atina’nın ekonomik, kültürel ve siyasi durumu sebebiyle doğ-
                                      duğu yerden buraya gelip yerleşmiş ve otuz yılını burada geçirmiştir. Gök taşı
                                      ile ilgili yaptığı açıklamalar onun Atinalılar tarafından dinsizlikle suçlanmasına
                                      sebep olmuştur. Onun için düzenleyici ilke Nous’tur. Aklın ön planda olduğu
                                      hareket ettirici unsurdur.


            Görsel 1.6: Anaksagoras


                                                                                                     5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12