Page 198 - Bilgisayar Bilimi | Kur 1
P. 198

9.1. Nesneler

               Donanım açısından baktığımızda kişisel bir bilgisayar; ana kart, işlemci, video kart, sabit disk be
            kontrol ünitesi, bunları barındıran bir kasa, klavye, fare ve ekrandan oluşur. Video kart; çip, hafıza ve
            diğer elektronik bileşenleri barındıran karmaşık bir yapıdır. Daha önce farklı örneklere bakmış olmakla
            birlikte en kuvvetli teknik yazılım nesnelerini kullanmaktır.

               Günümüzde yazılım geliştirme daha çok yazılımların donanım gibi kullanıldığı bileşenlere dayan-
            maktadır. Bir yazılım sistemi var olan yazılım oluşturma blokları üzerine inşa edilir. Python farklı
            yapıdaki blokları ve bileşenleri desteklemektedir.
               Python nesne yönelimli/dayalı bir programlama dilidir. Çoğu modern dil bu yaklaşımı farklı bi-
            çimlerde nesne yönelimli yaklaşımı benimsemektedir. Nesne yönelimli programlama dili programcının
            nesneleri tanımlamasına, oluşturmasına ve yönetmesine olanak sağlar. Nesneler veri ve fonksiyonları bir
            araya toplar. Diğer değişkenler gibi Phyton nesnelerinin de tipi ve sınıfı vardır. Tür ve sınıf aynı anlamda
            kullanılır.

            9.2. Nesneleri Kullanmak

               Bir nesne bir sınıfa örnek olarak verilebilir. Aslında başından beridir nesneleri kullanıyoruz ama
            detaylı bir biçimde şimdi inceleyeceğiz. Tam sayılar, reel sayılar, diziler ve fonksiyonlar Phyton için
            birer nesnedir. Fonksiyonların dışında genel olarak nesneleri pasif veri olarak kullandık. Bir değişkene
            tamsayı atayarak daha sonra o değişkenin değerini kullanabiliriz. “+” operatörü ile iki reel sayıyı ya da
            iki kelimeyi toplayabiliriz. Fonksiyonlara nesne yollayabilir ve sonucu nesne olarak alabiliriz. Nesne yö-
            nelimli programlama sürecinde veriyi pasif değer ve fonksiyonları da veriyi yöneten aktif ajanlar olarak
            görmek yerine, veri ve fonksiyonlar bir arada nesne olarak kullanılabilirler.
               Tipik bir nesne iki bölümden oluşur: veri ve metotlar. Örnek değişken ait olduğu nesne tarafından
            temsil edilen değişken anlamına gelir ve nesne de bir sınıf örneğidir. Örnek değişkenler için diğer isim-
            ler, özellik ve alanları da kapsamaktadır. Metodlar fonksiyon gibidir ve operatör olarak da ifade edilir.
            Bir nesne için örnek değişkenler ve metotlar nesnenin üyeleri olarak bilinir. Nesneyi kullanan kod, nesne
            istemcisidir ve nesne istemcilere servis sunmaktadır, şeklinde açıklanır. Bir nesne tarafından sunulan
            servisler basit fonksiyonlara göre daha ayrıntılıdır. Bunun nedeni ise nesneler değişken içinde kolay veri
            saklarlar. Çünkü nesnelerin örnek değişkenler içinde veri saklaması daha kolaydır.

            9.3. Dizi Nesneleri

               Dizi nesnelerinin nasıl oluşturulacağını str örneği ile inceleyelim. Nesneler veri ve diziyi oluşturan
            veri diziyi oluşturan karakterlerin sıralaması hâline gelir.

               Şimdi str metodlarını inceleyelim.

              ad = input(“Adını yaz: “)
              print(“Merhaba “ + ad.upper() + “, nasılsın?”)


               Bu kodlama ile kullanıcı tarafından girilen dizideki bütün karakterler büyük harfe çevirilir.

              Adını yaz: Filiz

              Merhaba FİLİZ, nasılsın?





                                                                                                     197
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203