Page 29 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 5.Ünite
P. 29
tüketime olan taleplerinin artmasında, yeni tüketim alışkanlıkları ve davranış kalıpları geliştirmesinde et-
kili olmuştur. Sinema, gelişmiş ülkelerde bir sanat dalı olmasının yanı sıra ticari bir sektör olarak yüksek
kâr getiren bir iş kolu hâline gelmiştir.
Büyük spor organizasyonlarından; katılan izleyiciler ve televizyonlar aracılığıyla ulaşılan seyirci sayı-
sının fazlalığı, büyük miktarda kamu yatırımı gerektirmesi ve turist sayısındaki artışla ekonomiye katkı
yapması beklenir. Birçok ülke bu beklentilerle olimpiyatlara ev sahipliği yapmak ister. Ancak büyük spor
organizasyonlarından beklenen olumlu ekonomik sonuçlar her zaman ortaya çıkmaz. Çünkü olimpiyat
oyunları gibi büyük spor etkinlikleri yüksek bir altyapı ve tesis maliyeti gerektiren organizasyonlardır.
Olimpiyat oyunları ve FIFA Dünya Kupası gibi uluslararası organizasyonlar, turistik hareketlilk sağla-
ma ve medyanın ilgisini ev sahibi ülkeye çekme bakımından önemli bir potansiyele sahiptir. 2004 Atina
Olimpiyatları'nı televizyondan izleyen seyirci sayısının yaklaşık 3,9 milyar olduğu tahmini, bu potansiye-
lin büyüklüğünü ortaya koymaktadır.
5.4.5. Eğlence Kültüründe Yaşanan Değişim
Küreselleşme sürecinde yaşanan ekonomik, sos-
yokültürel ve bilimsel gelişmeler, eğlence kültürü içe-
risinde yer alan müzik ve bilgisayar oyunlarında deği-
şimlere yol açmıştır. Bu sürecin özelliklerini yansıtan
ve toplumda karşılık bulan müzik tarzları ve bilgisayar
oyunları, eğlence kültürünün araçları olmuştur.
Müzik yüzyıllar içinde o günkü zamana, insanlara,
toplumlara göre kendini dönüştürerek, yenileyerek ve
geliştirerek günümüze kadar gelmiştir. Bu değişimle or-
taya çıkan pek çok müzik türünden biri de hip hoptur.
1970’lerin sonunda kültürel altyapısını tamamlayan ve
bir sosyal kimlik olarak ortaya çıktığında Amerika’yı et- Görsel 5.19: Hip hopçular
kisi altına alan hip hop tüm dünyaya yayılmıştır. Ronald
Reegan döneminde bütün dünyada yaşanan ekonomik darboğaz, ABD’de özellikle gettolarda yaşayan
siyahları etkilemiştir. Hip hop kültürünün taşıyıcı unsurları olan graffiti (grafiti), break dance (brek dans),
DJ’lik ve rap (rep) çok kısa bir zamanda bütün Amerika’da toplumsal muhalefet aracı olarak gelişmişti.
Rhytm and poem (ritim ve şiir ya da ritmik şiir) veya rhytmic African poetry (ritmik Afrika şiiri) söz-
cüklerinin kısaltması olduğu düşünülen rap, kelime olarak İngilizcede “ağır eleştiri” anlamındadır. Rap
çoğunlukla hızlı ritimle söylenen sözlerden oluşur ve argo ifadeler bolca kullanılır. Hip hop ve rap müzik
söyleyen veya dinleyen insanlar genellikle rahatlık adına bol giysiler giyerler. Akon, Timbaland (Timbı-
lend), Eminem, 50 Cent (Fifti Sent), Snoop Dogg (Snop Dog), Usher (Aşır), Missy Elliot (Misy Elyıt) bu
türün dünyada öne çıkan isimleridir (Görsel 5.19).
Yirminci yüzyılın ortalarında yaygınlaşan pop müzik
hareketini doğuran etkenlerin başında sanayileşmiş
toplumların koşullandırdığı kuşakların yeni açılımları
vardır. Ses kaydı tekniğinin gelişiminden büyük oran-
da pop müzikçiler yararlanmıştır. Dünya plak pazarın-
da pop müziğin %95 oranında bir satış payı olmuştur.
Dünyada bu türün öne çıkan isimleri Michael Jackson
(Maykıl Ceksın), Madonna, Lady Gaga (Leydi Gaga),
Beyonce (Biyons), Mariah Carey (Mariyah Keri) ve Jus-
tin Timberlake’tir (Castın Timbirlek).
Sanal alemde oyunlar, konsol oyunları (Görsel
5.20), PC oyunları ve online (çevrim içi) oyunlar şek-
linde alt türlere ayrılmaktadır. Dijital oyunlar, tematik ve Görsel 5.20: Oyun konsoluyla oyun oynayan gençler
245