Page 29 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 5.Ünite
P. 29

tüketime olan taleplerinin artmasında, yeni tüketim alışkanlıkları ve davranış kalıpları geliştirmesinde et-
               kili olmuştur.  Sinema,  gelişmiş ülkelerde bir sanat dalı olmasının yanı sıra ticari bir sektör olarak yüksek
               kâr getiren bir iş kolu hâline gelmiştir.
                  Büyük spor organizasyonlarından; katılan izleyiciler ve televizyonlar aracılığıyla ulaşılan seyirci sayı-
               sının fazlalığı, büyük miktarda kamu yatırımı gerektirmesi ve turist sayısındaki artışla  ekonomiye katkı
               yapması beklenir. Birçok ülke bu beklentilerle olimpiyatlara ev sahipliği yapmak ister.  Ancak büyük spor
               organizasyonlarından beklenen olumlu ekonomik sonuçlar her zaman ortaya çıkmaz. Çünkü olimpiyat
               oyunları gibi büyük spor  etkinlikleri  yüksek bir altyapı  ve tesis maliyeti gerektiren  organizasyonlardır.
                  Olimpiyat oyunları ve FIFA Dünya Kupası gibi uluslararası organizasyonlar, turistik hareketlilk sağla-
               ma ve medyanın ilgisini ev sahibi ülkeye çekme bakımından önemli bir potansiyele sahiptir. 2004 Atina
               Olimpiyatları'nı televizyondan izleyen seyirci sayısının yaklaşık 3,9 milyar olduğu tahmini, bu potansiye-
               lin büyüklüğünü ortaya koymaktadır.


                  5.4.5. Eğlence Kültüründe Yaşanan Değişim


                  Küreselleşme  sürecinde  yaşanan  ekonomik,  sos-
               yokültürel ve bilimsel gelişmeler, eğlence kültürü içe-
               risinde yer alan müzik ve bilgisayar oyunlarında deği-
               şimlere  yol  açmıştır.  Bu  sürecin  özelliklerini  yansıtan
               ve toplumda karşılık bulan müzik tarzları ve bilgisayar
               oyunları, eğlence kültürünün araçları olmuştur.
                  Müzik yüzyıllar içinde o günkü zamana, insanlara,
               toplumlara göre kendini dönüştürerek, yenileyerek ve
               geliştirerek günümüze kadar gelmiştir. Bu değişimle or-
               taya çıkan pek çok müzik türünden biri de hip hoptur.
               1970’lerin sonunda kültürel altyapısını tamamlayan ve
               bir sosyal kimlik olarak ortaya çıktığında Amerika’yı et-    Görsel 5.19: Hip hopçular
               kisi altına alan hip hop tüm dünyaya yayılmıştır. Ronald
               Reegan döneminde bütün dünyada yaşanan ekonomik darboğaz, ABD’de özellikle gettolarda yaşayan
               siyahları etkilemiştir. Hip hop kültürünün taşıyıcı unsurları olan graffiti (grafiti), break dance (brek dans),
               DJ’lik ve rap (rep) çok kısa bir zamanda bütün Amerika’da toplumsal muhalefet aracı olarak gelişmişti.
                  Rhytm and poem (ritim ve şiir ya da ritmik şiir) veya rhytmic African poetry (ritmik Afrika şiiri) söz-
               cüklerinin kısaltması olduğu düşünülen rap, kelime olarak İngilizcede “ağır eleştiri” anlamındadır. Rap
               çoğunlukla hızlı ritimle söylenen sözlerden oluşur ve argo ifadeler bolca kullanılır. Hip hop ve rap müzik
               söyleyen veya dinleyen insanlar genellikle rahatlık adına bol giysiler giyerler. Akon, Timbaland (Timbı-
               lend), Eminem, 50 Cent (Fifti Sent), Snoop Dogg (Snop Dog), Usher (Aşır), Missy Elliot  (Misy Elyıt) bu
               türün dünyada öne çıkan isimleridir (Görsel 5.19).
                  Yirminci yüzyılın ortalarında yaygınlaşan pop müzik
               hareketini  doğuran  etkenlerin  başında  sanayileşmiş
               toplumların  koşullandırdığı  kuşakların  yeni  açılımları
               vardır. Ses kaydı tekniğinin gelişiminden büyük oran-
               da pop müzikçiler yararlanmıştır. Dünya plak pazarın-
               da pop müziğin %95 oranında bir satış payı olmuştur.
               Dünyada bu türün öne çıkan isimleri Michael Jackson
               (Maykıl Ceksın), Madonna, Lady Gaga (Leydi Gaga),
               Beyonce (Biyons), Mariah Carey (Mariyah Keri) ve Jus-
               tin Timberlake’tir (Castın Timbirlek).
                  Sanal  alemde  oyunlar,  konsol  oyunları  (Görsel
               5.20), PC oyunları ve online (çevrim içi) oyunlar şek-
               linde alt türlere ayrılmaktadır. Dijital oyunlar, tematik ve   Görsel 5.20: Oyun konsoluyla oyun oynayan gençler



                                                           245
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34