Page 28 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri 7
P. 28

CEVAP ANAHTARI




                                                 AÇIK UÇLU SORULAR-II

          1.   Metinde bilgi kuramına ait olan bilginin oluşum süreci ile estetik olay arasında ilişki kurulmuş, iki disiplinde de objeye
          yönelen bir süjenin olması gerektiği; süje ile obje arasında da bir ilgi, bağ olması gerektiği belirtilmiştir. Sanatsal bilgi de
          bir tür bilgi olduğu için sanat ve bilgi felsefesi arasında bilginin ortaya çıkışı ile ilgili benzer bir süreç olduğu dolayısıyla da
          bir ilişki olduğu söylenebilir.

          2.  Bu farklı tanımlamalarda filozofların varlık ve bilgi anlayışları etkili olmuştur. Metinde verilen Platon ve Aristoteles
          örneğinden bu sonuç çıkarılabilir. Çünkü Platon gerçek varlığı akılla kavranan “idea” ile açıklamış, dolayısıyla da güzel
          kavramı da yani estetik görüşü de bilgi ve varlık görüşü ile tutarlı görünmektedir. Aristoteles ise varlığı anlamak için bu
          dünyaya yönelmiş güzel kavramına ilişkin görüşleri de bu yönelişe uygun şekillenmiştir.


          3.   Bir objenin güzel olması kişide uyandırdığı estetik duygulara ve hazza bağlanmıştır. Siz de böyle olduğunu düşünüyorsa-
          nız kendi örneklerinizi ve gerekçenizi belirtiniz, örneğin güzel bir sanat eseri olarak değerlendirdiğiniz bir müzik parçasının
          size keyif vermesi, sizde coşku uyandırmasının sizin için o eseri güzel bir sanat eseri yaptığını düşünüyor olabilirsiniz. Ya da
          bu görüşe katılmıyorsanız kendi görüşünüzü argüman ve örneklerinizle desteklemeniz beklenmektedir. Örneğin bir savaşın
          insanlara yaşattığı acıları yansıtan bir bestenin ya da resmin insana hiç keyif vermese de, hiçbir haz duygusunun ortaya
          çıkmasına sebep olmasa da “güzel” olarak nitelendirilebilecek bir eser olduğunu düşünebilirsiniz.


                                                    BECERİ TEMELLİ-I

          1. Aşama: Olması gereken: Bütün bireylerin sosyoekonomik durumları ve yaşadıkları bölge etmenlerinden bağımsız
          olarak eğitim olanaklarından eşit yararlanabilmeleri gerekmektedir. Olan: Ekonomik, coğrafi, siyasi ve toplumsal et-
          menler eğitimde fırsat eşitsizliğine neden olmaktadır.


          2. Aşama: Her birey benzer nitelikteki eğitim imkânına sahip olamıyor. Bireyler kişisel öğrenme düzeyi ve yetenek gibi
          etmenlerden bağımsız standart bir eğitim sürecine tabii tutuluyor.


          3.Aşama: Ülkelerin eğitim politikaları farklı eğitim modellerini uygulayabiliyor. Dünyadan farklı ihtiyaçlara ve imkân-
          lara bağlı olarak olumlu örnekler bulmak mümkündür.


          4. Aşama: Tasarılarınızın olanı değiştirme gücünü, diğer aşamaları da destekleyecek biçimde değerlendirmeniz beklenmektedir.


                                                    BECERİ TEMELLİ-II


          1-  a-Boğa, at, kadın vb. figürler var.
             b-Örtüştüğü söylenebilir, savaşın tüm kaosunu tabloda görmek mümkündür.
          2-  a-Tablonun merkezinde kucağında kadın, at, boğa ve lamba sembolize edilmiş.
             b-Sanat, duygu ve düşüncelerin aktarılması için vardır. Sanattaki nesneler doğadakileriyle birebir benzeyebilir de benzemeyebilir de.
          Bu sanatçının taktirine kalmıştır. Fotoğrafçılık sanatında nesneler doğadaki hallerine çok benzemektedir. Kübizm sanat akımında ise
          nesneler doğadaki hallerine benzememektedir. Önemli olan nesnelerle oluşturan temadır.
          3-  a-Etkisi olmuştur çünkü bu eleştiriler sayesinde “Guernica” ünlendi ve savaşı anlatan en önemli eserler arasında yerini
          aldı.
             b-Bunun iki nedeni olduğu söylenebilir. Birincisi dünya savaşlarında teknolojik silahların kullanımı ile ilgilidir. Çağımızda
          savaşanların bizzat birbirlerinin yüzünü görmedikleri bir savaş ortamı vardır. İkincisi savaşlarda kimin suçlu kimin suçsuz
          olduğunun belirsizleşmesidir. Kimler nelerden sorumlu olduğu bilinçli bilinçsiz birbirine karıştırılmaktadır.
          4-  a-Picasso “Guernica”daki anlamı her ne kadar alımlayıcılara yüklese de kendisinin de bunun içinde olduğunun farkın-
          dadır. Başka beyanlarına da bakıldığında bu net olarak görülmektedir. Onun bu tavrı ya eserinin değer kaybetmemesi için
          ya da savaşanlar arasında kutuplaşma ve çatışma olmaması için olduğu söylenebilir. Belki ikisi ya da başka bir neden de
          olabilir. Bu tartışma bir yana genel olarak sanat eserlerinin anlamını çoğunlukla alımlayıcının izlenimleri belirler ancak sa-
          natçı eserini icra ederken alımlayıcıdaki etkisini, eserden ne anlaşılacağını da hesap etmektedir. Bu anlam sanatçı ve alım-
          layıcının ortak bakışının ürünüdür. Ayrıca her esere bakanın aynı anlamı çıkardığını da söylemek yanlış olur. Her alımlayıcı
          kendisindeki olanla eseri yorumlar.
             b-  Anlam kazandırır çünkü alımlayıcıların algılarına etkide bulunur.




                                            ORTAÖĞRETİM    28 FELSEFE-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   23   24   25   26   27   28   29   30