Page 17 - Coğrafya 9 | 3.Ünite
P. 17
3. ÜNİTE || KÜRESEL ORTAM: BÖLGELER VE ÜLKELER
Ölçme ve Değerlendirme
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız.
1. Dünya yüzeyinde en geniş doğal bölgeler ve okyanuslardır.
2. Kuzey Amerika’nın batısı bölgelere örnek verilebilir.
3. Türkiye iklim özelliklerine göre Karadeniz, karasal, geçiş ve bölgelerine ayrılır.
4. Türkiye’de deprem bölgelerinin sınırları ile kaynaklarının dağılışı arasında benzerlik
vardır.
5. Amazon Havzası iklim bölgesi sınırları içerisinde yer alır.
B) Aşağıdaki açık uçlu soruların cevabını boş bırakılan alana yazınız.
6. Yandaki görselde, NATO’nun kurulduğu 1949 yılından 2009 yılına kadar olan sınır değişimi
gösterilmiştir.
NATO’nun sınırlarındaki bu değişimi bölge sınırlarının zaman içinde değişimi açısından
değerlendiriniz.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.
Ülkeler eğitim, sağlık, güvenlik, ulaştırma gibi alanlardaki hizmetlerin daha verimli bir şekilde
sürdürülmesi, faaliyetlerin denetlenmesi amacıyla ülke çapında kendi amaçlarına göre işlevsel böl-
geler oluşturmuşlardır.
Ülkelerin yürüttükleri hizmetlerin devamlılığını sürdürmek ve niteliğini artırmak amacıy-
la oluşturduğu işlevsel bölgeler, ülkelere ne tür katkılar sağlamaktadır?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8.
Ülkeler sahip oldukları doğal ve beşerî özellikleriyle çeşitli bölgelerin içerisinde yer almaktadır.
Ülkelerin bulunduğu bu doğal ve beşerî bölgeler, bazen ülke sınırlarının tamamını kapsamayabilir.
Örneğin ülkenin her yerinde nüfus yoğunluğu aynı oranda değilse o ülkede nüfus yoğunluğuna
dair oluşturulmuş bölgeler farklılık gösterebilir.
Beşerî kriterlere göre oluşturulmuş hangi bölge sınırları Türkiye’nin sınırlarının tamamı-
nı içine alır?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
189
ı ı| |ı ı