Page 14 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 14
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 10 5
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER > 1.1. Dünya’nın Yapısı ve Oluşum Süreci > 1.1.3. İç Kuvvet
Kavram : Antiklinal-Senklinal
Genel Beceriler : Yaratıcı Düşünme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Kanıt Kullanma Becerisi, Tablo, Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi
Çalışmanın Adı KÜPLERİN CEVABI: ANTİKLİNAL VE SENKLİNAL 20 dk.
Çalışmanın Amacı Antiklinal ve senklinal kavramlarını açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metinden ve görsellerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
Bilge Öğretmen, coğrafya dersinde, antiklinal ve senklinal kavramlarıyla ilgili bilgileri öğrencilerine
aktarırken Şırnak’ta yaptığı arazi çalışmasında çektiği bir fotoğraftan faydalanmıştır. Arazi çalışması
esnasında ana kayanın bazı alanlarda kıvrılarak yükseldiğini bazı alanlardaysa kıvrılarak alçaldığını
gözlemlemiştir.
Bilge Öğretmen, kavramları öğrencilerine daha iyi öğretmek için sınıf içerisinde bir akıl oyunu etkinliği
gerçekleştirmiştir.
Akıl oyununda öğrencilerin yapacağı işlemleri şöyle açıklamıştır:
• Amaç, verilen küplerin bir sonraki yüzey renginin belirlenmesi ve soru işaretiyle verilen
yüzeyin renginin tespit edilmesidir.
• Verilen küpler bir kere sağa döndürüldüğünde bir sonraki renk görünümüne ulaşılacaktır.
• Her renk açıklama kutusundaki bilgi parçacıkları ile eşleştirilmiştir.
• Soru işaretiyle belirtilen küpteki renklerin hangi kavramı temsil ettiği, çekilen fotoğraf
üzerinde gösterilmiştir. Küp üzerindeki soru işaretli görünüme karşılık gelen renk belirlenerek
fotoğraftaki hangi kavramın açıklanması gerektiği tespit edilecek.
Renk ve kavram eşleştirmesi yapıldıktan sonra kare alanlar içerisindeki cümle parçaları birleştirilerek
kavramın tanımı -düzgün bir cümle oluşturularak- tablodaki boşluklara yazılacak.
ANTİKLİNAL ANTİKLİNAL ANTİKLİNAL
SENKLİNAL SENKLİNAL SENKLİNAL
Kel Mehmet
Dağı
Uzungeçit
K
Görsel 1: Kel Mehmet kıvrımlı dağ sistemindeki antiklinal ve senklinaller
11