Page 14 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 14

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                   COĞRAFYA 10     5
                                                                                      Kavram Öğretimi
            1. ÜNİTE     : DOĞAL SİSTEMLER > 1.1. Dünya’nın Yapısı ve Oluşum Süreci > 1.1.3. İç Kuvvet
            Kavram       : Antiklinal-Senklinal
            Genel Beceriler  : Yaratıcı Düşünme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Kanıt Kullanma Becerisi, Tablo, Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi

             Çalışmanın Adı             KÜPLERİN CEVABI: ANTİKLİNAL VE SENKLİNAL                    20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Antiklinal ve senklinal kavramlarını açıklayabilme.


            Yönerge:    Aşağıdaki metinden ve görsellerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.

            Bilge  Öğretmen,  coğrafya  dersinde,  antiklinal  ve  senklinal  kavramlarıyla  ilgili  bilgileri  öğrencilerine
            aktarırken  Şırnak’ta  yaptığı  arazi  çalışmasında  çektiği  bir  fotoğraftan  faydalanmıştır.  Arazi  çalışması
            esnasında  ana  kayanın  bazı  alanlarda  kıvrılarak  yükseldiğini  bazı  alanlardaysa  kıvrılarak  alçaldığını
            gözlemlemiştir.

            Bilge Öğretmen, kavramları öğrencilerine daha iyi öğretmek için sınıf içerisinde bir akıl oyunu etkinliği
            gerçekleştirmiştir.

            Akıl oyununda öğrencilerin yapacağı işlemleri şöyle açıklamıştır:
                    •  Amaç,  verilen  küplerin  bir  sonraki  yüzey  renginin  belirlenmesi  ve  soru  işaretiyle  verilen
                       yüzeyin renginin tespit edilmesidir.
                    •  Verilen küpler bir kere sağa döndürüldüğünde bir sonraki renk görünümüne ulaşılacaktır.
                    •  Her renk açıklama kutusundaki bilgi parçacıkları ile eşleştirilmiştir.
                    •  Soru  işaretiyle  belirtilen  küpteki  renklerin  hangi  kavramı  temsil  ettiği,  çekilen  fotoğraf
                       üzerinde gösterilmiştir. Küp üzerindeki soru işaretli görünüme karşılık gelen renk belirlenerek
                       fotoğraftaki hangi kavramın açıklanması gerektiği tespit edilecek.
            Renk ve kavram eşleştirmesi yapıldıktan sonra kare alanlar içerisindeki cümle parçaları birleştirilerek
            kavramın tanımı -düzgün bir cümle oluşturularak- tablodaki boşluklara yazılacak.



             ANTİKLİNAL     ANTİKLİNAL        ANTİKLİNAL
                      SENKLİNAL    SENKLİNAL            SENKLİNAL


















                                   Kel Mehmet
                                      Dağı
                                                                              Uzungeçit



                                                                                                     K

             Görsel 1: Kel Mehmet kıvrımlı dağ sistemindeki antiklinal ve senklinaller






                                                                                                    11
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19