Page 93 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         59      COĞRAFYA 10                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : KÜRESEL ORTAM: BÖLGELER VE ÜLKELER> 3.1. Uluslararası Ulaşım Hatları > 3.1.1. Uluslararası Ulaşım Hatlarının
                       Genel Özellikleri ve Etkileri
         Kavram       : Boğaz-Kanal
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Coğrafi Sorgulama Becerisi
          Çalışmanın Adı                        BOĞAZ – KANAL FARKI                              20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Boğaz - kanal kavramlarını tanımlayabilme.


          Yönerge:   Öğretmen  sınıftan  iki  öğrenci  seçer.  Öğrencilerden,  karikatürdeki  kişilerin  konuşmalarını
                    canlandırmalarını ister. Canlandırma bitiminde verilen genel ağ adresindeki videoyu etkile-
                    şimli tahtada açar ve öğrencilerin dikkatli bir şekilde izlemelerini ister. Öğrencilerden edin-
                    dikleri bilgilerden faydalanarak aşağıdaki soruları cevaplamalarını ister.


































            Ali, boğaz manzarası çok güzel de hiç düşündün mü bo-                   Görsel 1: İstanbul Boğazı
            ğaz ne demektir?
                                                         Veli’ciğim, bana göre boğaz, biraz sonra tutacağım balık-
                                                         larla yapacağım balık ekmeğin mideme giderken izlediği
            Tamam canım, boğazına düşkünsün, onu biliyoruz. Ama   yoldur.
            benim dediğim, o değil. Bu manzara, bu doğa harikası bo-
            ğaz nasıl oluşmuştur?
                                                         Ben coğrafyacı mıyım, nerden bileyim? Ama şunu biliyo-
                                                         rum, insanlar bu alanları iyi değerlendimişler. Baksana, iki
            Aslında bilmiyorum, diyorsun da doğru söylüyorsun. Bo-  denizin birleştiği bu en yakın yere köprü yapmışlar. Zaman
            ğazlar, karaların birbirine yaklaştığı geçit. Burada olduğu   değerli tabii.
            gibi neredeyse iki dünyayı bir araya getiriyor, diyebiliriz.

                                                         Şimdi dikkatimi çektin. Bu köprülerle iki kara parçasını bir-
                                                         leştiren insanoğlu, iki kara parçasını da ayırabilir o zaman.
            Geç kaldın Ali’ciğim. Onu çoktan yapmışlar. Adına da ka-
            nal demişler.


            Dedin  ya  zaman  değerli  diye.  İnsanlar  ve  devletler,  yük   Nasıl yani? İnsanlar kendi elleriyle karaları mı açmışlar?
            taşımada deniz ulaşımının daha ekonomik olması ve za-
            mandan  tasarruf  etmek  için  kara  içlerini  su  ile  doldurup
            deniz ulaşımına açmışlar. Dur sana izleteyim. https://ders.
            eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.867/index.html#/
            main/curriculumResource?resourceID=d909bf942e2f47b2ba-
            c09437af86b9d9&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurricu-
            lumPath=true
          90
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98