Page 242 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 242
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 81
4. ÜNİTE : EYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ > 4.2. Osmanlı Devlet İdaresini Oluşturan Unsurlar
Kavram : İlmiye
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi, Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi
Çalışmanın Adı ŞEYHÜLİSLAM MI, KAZASKER Mİ? 15 dk.
Çalışmanın Amacı İlmiye sınıfının devlet idaresi ve toplum düzenindeki rolünü açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıda verilen bilgileri dikkate alarak soruları cevaplayınız.
İlmiye, Osmanlı Devleti’nde eğitim, yargı, fetva ve diyanet teşkilâtını oluşturan medrese kökenli
ulemâ sınıfıdır. Başka bir ifade ile din, eğitim ve hukuk bürokrasisidir. Osmanlı devlet teşkilâtında
seyfiye (askerî zümreler) ve kalemiye (bürokratlar) ile birlikte üç temel meslek grubundan biridir.
İslâmî eğitim kurumu olan medresede eğitimlerini tamamladıktan sonra eğitim, hukuk, fetva, ve
dinî hizmetlerde görev yaparlardı. İlmiye sınıfının başı olarak şeyhülislam kabul edilirken ilmiye
sınıfının divandaki temsilcileri kazaskerdir. Müslüman ve çoğunlukla da Türklerden oluşan bir
meslek grubudur.
Osmanlı idare sisteminde askerî sınıfın ehl-i örf kesimini oluşturan kapıkulları ve diğerlerine idam
dâhil her türlü ağır ceza verilebilirken ilmiye mensuplarına verilen en ağır ceza görevden azil veya
sürgüne gönderilmedir.
Mehmet İpşirli, İlmiye
(Düzenlenmiştir.)
Görsel: Süleymaniye Camii ve Medresesi
149