Page 46 - Coğrafya 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 46

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 22
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                   COĞRAFYA 11


            Yönerge 2: Türkiye’nin rüzgâr enerjisi ve güneş enerjisi potansiyelini gösteren haritaları inceleyerek
                       soruyu cevaplayınız.


                                                                                K











                                                                      TÜRKİYE
                                                                   RÜZGÂR ATLASI

                                                        1.  Rüzgâr potansiyeli, rüzgârın gücünü temsil etmektedir. Rüzgâr türbini hâli hazırdaki potansiyelin %20 ile %30’luk bölümün
                         Beş farklı topoğrafik durum için yer seviyesinden 50m yükseklikteki rüzgâr potansiyelleri 1  kullanabilir. Potansiyel hesaplamaları; deniz seviseyesinde 1 Atm’lik standart basınç ve 15ºC sıcaklığına karşılık gelen 1.23kg.m-3
                                                         hava yoğunluğuna göre yapılmıştır.
                             Kapalı Araziler 2 Açık Araziler 3  Kıyılar 4  Açık Deniz 5  Tepe ve Bayırlar 5
                             ms -1                  Wm -2  ms -1                  Wm -2  ms -1                  Wm -2  ms -1                  Wm -2  ms -1                  Wm -2
                                                        2.  Yerleşim alanları, ormanlar ve rüzgâr kırıcıların yoğun olduğu tarım alanları (pürüzlülük sınıfı 3)
                                                        3.  Az sayıda rüzgâr kırıcının olduğu açık araziler (pürüzlülük sınıfı 1). İç bölgelerde en fazla tercih edilen alanlar genellikle bu sınıfta
                                                         bulunmaktadır.
                                                        4.  Düzgün kıyı alanları ve çok az sayıda rüzgâr kırıcı içeren kara yüzeyleri (pürüzlülük sınıfı 1). Eğer hakim rüzgâr yönü deniz tarafın-
                                                         dan ve sürekli ise, potansiyel daha fazla olabilir. Tam tersi durum ise potansiyel daha az olabilir.
                                                        5.  Kıyılardan en az 10km uzaklıktaki açık denizler (pürüzlülük sınıfı 0).
                                                        6.  Bütün sınıflarda %50 ye varan bir hız artışı görülmektedir ve bu sonuç 400m yüksekliğinde ve 4km çapındaki simetrik bir tepede
                                                         yapılan hesaplamalarda elde edilmiştir. Rüzgâr hızındaki artış; tepenin yüksekliğine, uzunluğuna ve yapısına bağlıdır.
                         Harita 1: Türkiye rüzgâr enerjisi potansiyeli haritası
                                                   KARADENİZ










                                       AKDENİZ
                                                            Yıllık Ortalama (2004-2018) Global Güneş Radyasyonu Dağılımı (kWh/m 2 /gün)

                          Atmosfer Modelleri Şube Müdürlüğü
                          Harita 2: Türkiye Güneş enerjisi potansiyeli haritası
            1.  Yukarıda verilen haritaları inceleyerek yaşadığınız bölgede rüzgâr ya da güneş enerjisi potansiyel-
                lerinden hangisinin daha fazla olduğunu belirleyiniz. Buna göre eviniz için ihtiyacınız olan enerjiyi
                hangi kaynaktan elde ederdiniz? Genel ağdan araştırarak bunu yapmak için nelere ihtiyacınız oldu-
                ğunu ve nasıl yapılacağını açıklayınız.








            2.  Yaşadığımız yerlere enerji sağlamak için tükenebilir kaynaklar yerine neden yenilenebilir kaynaklar
                tercih edilmelidir? Açıklayınız.









                                                                                                    43
            Hazırlayan: Şükür ÇAKIR
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51