Page 11 - Kimya 10| Kavram Öğretimi Kitabı
P. 11
4
KİMYA 11
1. ÜNİTE : MODERN ATOM TEORİSİ > 1.1. Atomun Kuantum Modeli > 1.1.1. Atomun Kuantum Modeli
Kavram : Baş Kuantum Sayısı
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı ELEKTRONUM NEREDE? 15dk.
Çalışmanın Amacı Baş kuantum sayısı ve özelliklerini açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Cemil Bey ile Naci Bey çok yakın iki arkadaştır. Cemil Bey sa-
vunma sanayiinde uçak radarları, Naci Bey de kuantum fiziği
üzerine çalışan bir mühendistir. Bir araya geldiklerinde kendi
alanları ile ilgili paylaşımlarda bulunmakta ve fikir alışverişi yap-
maktadırlar. Çok farklı işler yapıyor gibi görünseler de temelde
benzer çalışmalar içindedirler. Cemil Bey makro dünyada, Naci
Bey mikro dünyada çalışmalarını gerçekleştirmektedir.
Hava savunmasında kullanılan uçak radarları yaklaşmakta olan
bir cismin menzilini, büyüklüğünü ve yüksekliğini en hassas şe-
kilde hesaplayabilmelidir. Radarın ölçüm özelliğinin artması he-
defin yeri ile ilgili net bilgi sahibi olunmasını sağlar. Cemil Bey’in
görevi radarları geliştirmek ve radarların daha hassas çalışma-
sını sağlamaktır. Naci Bey ise elektronların atom çekirdeğine
Görsel 1: Hava savunma sistemi radarı ekranı olan uzaklığını (baş kuantum sayısını), bulunduğu orbitalin şek-
lini, enerji düzeyini ve elektronun yönelimi gibi alanları inceleye-
rek elektronun bulunma olasılığının yüksek olduğu bölgeyi belirlemeye çalışır. Elektronlar çekirdek
etrafında belirli enerji seviyelerinde (n) bulunur. Elektronların bulunduğu her bir enerji seviyesine (ka-
buk) rakam (1, 2, 3…) ya da harf (K, L, M…) verilmektedir. Rakam ya da harf vermeye çekirdeğe en
yakın yerden başlanır. Atom çekirdeğinden uzaklaştıkça elektronların enerji seviyesi artar.
1. Cemil Bey ile Naci Bey’in çalışmalarında kullandıkları bazı kavramlar birbirine benzemektedir.
a) Bu kavramları metinden bularak tanımlayınız.
b) Bulunan kavramları karşılaştırarak kavramların ortak yönlerini yazınız.
9