Page 23 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 23

13     MANTIK 11


          1. ÜNİTE    : MANTIĞA GİRİŞ > Mantığa Giriş
          Kavram      : Akıl Yürütme Kavramları
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Sorgulama Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi

          Çalışmanın Adı                 MANTIK KAVRAMLARINI BULDURALIM                          20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Akıl yürütmede kullanılan temel terimleri açıklayabilme.
          Gerekli Malzemeler: Oyun kartları


          Yönerge: Aşağıdaki oyun kurallarını okuyup oyuna başlayınız.



                                                OYUN KURALLARI

                   •   Sınıf arkadaşlarınızla bir veya birden fazla grup oluşturunuz.
                   •   Oyunun  amacı  seçilen  bir  grup  üyesinin  anahtar  kelimeyi,  yasaklı  kelimeleri  ve
                       kelimenin kendisini kullanmadan grup arkadaşlarına anlatmasıdır.
                   •   Seçilen kişi öğretmende bulunan kartlar arasından birini çekip kartı eline alır.
                   •   Kartın ilk satırında anlatılacak kelime yer almaktadır. Bu anahtar kelimeyi bulmaları
                       için grubundaki arkadaşlarına sesli biçimde anlatmaya çalışır.
                   •   Anahtar kelimeyi anlatırken kartta yazan yasaklı kelimeleri kullanmaması gerekir.
                       Örneğin “mantık” anahtar kelimesini anlatırken “Aristoteles, düşünme, tutarsız” gibi
                       yasaklı kelimeleri kullanamaz. Yasaklı kelimelerin yanı sıra anahtar kelimenin ken-
                       disini de açıkça, sesli biçimde, beden diliyle yahut yazarak anlatamaz. Bu yasağa
                       uymadıklarında oyun sırası karşı gruba geçer.
                   •   Sınıftaki öğrenciler anahtar kelime için süre kapsamında istediği kadar tahminde
                       bulunabilir.
                   •   Bir anahtar kelimenin bulunması için ayrılan süre bir dakikadır. Anlatıcı dışında bir
                       kişi süreyi kontrol etmelidir. Süre aşımında ek süre verilmez. Bu durumda oyun
                       sıradaki oyuncuya geçer. Oyuncu kelime kartlarının yanına gelir ve kart seçer, böy-
                       lece oyun devam eder.










                MANTIK
                MANTIK               TUTARLILIK             ÖZDEŞLİK              ÇELİŞMEZLİK
                                                                                  ÇELİŞMEZLİK
                MANTIK
            Y Y                     Yasaklı Kelimelerasaklı Kelimeler  Y         Yasaklı Kelimelerasaklı Kelimeler
                                                          Yasaklı Kelimelerasaklı Kelimeler
                                                                                 Y
                                    Y
            Yasaklı Kelimelerasaklı Kelimelerasaklı Kelimeler
              Arist                    Uygunlukygunlukygunluk   İkiz                 Çel
                                       U U
              Aristotelesotelesoteles
              Arist
                                                                İkiz
                                                                İkiz
                                                                                     Çelişkiişki
                                                                                      İki
                                                               Özdeş
                                                               Özdeş
                                        Uyuşmayuşmayuşma
               Düşünme                  U U                    Özdeş                  İkiliklik
               Düşünme
               Düşünme
                                       Örtüşmetüşmetüşme
                                       Ör
                                                                                     T
                Tutarsızutarsızutarsız  Ör                      A A                  Tutarsızutarsız
                                                                Aynıynıynı
                T T
                                                                Eşit
                                                                                    K
                                                                Eşit
                 Bilimlimlim          Çelişmezlikişmezlikişmezlik  Eşit             Kararsızararsız
                 Bi
                 Bi
                                      Çel
                                      Çel
                                                                                        Zıt
                F F                    Doğr                   Bir                       Zıt
                Felsefeelsefeelsefe
                                       Doğr
                                                              Bir
                                                              Birebirebirebir
                                       Doğrulukulukuluk
                                      Y Y
                                      Yanlış olmaanlış olmaanlış olma
          20
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28