Page 92 - sosyoloji
P. 92

44
                                                                                     SOSYOLOJİ 11

            3. ÜNİTE     : TOPLUMSAL YAPI >Toplumsal Etkileşim
            Kavram       : İş Birliği, Rekabet, Çatışma
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Sosyolojik Sorgulama Becerisi

             Çalışmanın Adı                        REKABET-İŞ BİRLİĞİ İKİLEMİ                      20 dk.
             Çalışmanın Amacı   Çatışma, rekabet ve iş birliği kavramlarını açıklayabilme.
            Yönerge: Aşağıda URL bağlantısı verilen çatışma, rekabet ve iş birliği ile ilgili makaleyi ve Gerçekçi
                       Çatışma Teorisi hakkında bilginin verildiği metni okuyunuz. Soruları cevaplayınız.

            https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilgisosyal/issue/29108/311433

                                          GERÇEKÇİ ÇATIŞMA TEORİSİ
              Modern sosyal psikolojinin kurucularından sayılan İzmir Ödemiş doğumlu Muzaffer Şerif Başoğlu
              ve arkadaşları 1961 yılında, daha sonra Robbers Mağarası Deneyi diye anılacak meşhur deneylerini
              Oklahoma’da bulunan Robbers Cave State Park’ta yaparlar. Deneyin amacı çatışan grupların dav-
              ranış özelliklerini, çatışmanın oluşumunu, sebeplerini ve çatışan grupların tekrar kurulan ilişkilerini
              incelemektir. Deney, gerçekçi çatışma teorisinin (realistic conflict theory) önemli dayanaklarından
              biridir. Bu teori, gruplar arası çatışmanın sınırlı kaynaklar hususunda mücadele etme ve farklı he-
              defler taşıma neticesinde nasıl arttığını açıklamakta ve gruplar arası çatışmaya eşlik eden önyargı
              ve ayrımcılık gibi duygulara da bir açıklama getirmektedir. Gerçekçi çatışma teorisine göre farklı
              gruplar birbiriyle para, politik güç, askeri güvence veya sosyal statü gibi sınırlı olabilen kaynakların
              elde edilmesi gayesiyle mücadele içine girebilmektedir. Gruplar mücadele ve çatışma neticesi sadece
              bir kazananın olduğu ve diğerlerinin kaybettiği durumlarda yükselen bir içerleme duygusuna kapı-
              labilirler. Bu çatışmanın süresini ve şiddetini elde edilmesi hedeflenen kaynak, konum, güç ya da
              güvencenin değer algısı ve ne kadar kısıtlı olduğu belirler. Yine bu teoriye göre, çatışan bu grupların
              arasının düzelmesi kendi şahsi hedeflerini bir kenara bırakıp ortak bir hedef etrafında kenetlenebil-
              melerine bağlıdır.
              Deney üç aşamadan oluşur. Birinci aşama grupların oluşturulması aşamasıdır. Çocuklar kampa gelir
              gelmez, henüz tüm katılımcıları görmeden ve aralarındaki benzerlikler göz önünde bulundurularak
              iki eşit gruba ayrılırlar. İki grup da birbirinin varlığından haberdar olmaz. İkinci aşamada ise, gruplar
              oluştuktan sonra aralarında sürtüşme, rekabet ve anlaşmazlıklar meydana getirilir. Bu durum grupla-
              rın rekabet gerektiren kamp oyunlarında birbirleriyle çekişmeleri suretiyle gerçekleştirilir. Kazanan
              tarafa kıymetli ödüller ve ayrıcalıklar verilir. Bu durum iki grubun da birbirine karşı olumsuz tutum
              ve davranışlar geliştirmesine ve aradaki gerginliğin artmasına sebep olur. Üçüncü aşamada ise, ku-
              tuplaşan ve çatışan gruplar bir araya getirilip aralarında barış ve kaynaşma temin edilir. Bu aşamada
              gruplar arası ‘ortak çalışmayı’ gerektiren görevlerle aralarındaki kutuplaşma ve gerginlik düşürülür.
                                        Yasir Bilgin, Robbers Mağarası Deneyi, Toplumsal Çatışmalar, Diyalog Faaliyetleri ve Altı Şart.
                                                                                                                                      (Düzenlenmiştir.)

            Sorular:

            1.  Çatışma, rekabet ve iş birliği kavramlarını kendi cümlelerinizle tanımlayınız.


            Çatışma:


            Rekabet:

            İş birliği:





                                                                                                    89
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97