Page 41 - Fizik 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 41

21      FİZİK 12


         4. ÜNİTE     : ATOM FİZİĞİNE GİRİŞ VE RADYOAKTİVİTE > 4.1. Atom Kavramının Tarihsel Gelişimi
         Kavram       : İyonlaşma
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                 GİTMESİNE ENGEL OLABİLİR MİSİN?                         20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Bohr atom teorisine göre iyonlaşma kavramını tanımlayabilme.

         Yönerge: Metinden faydalanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.

                                     GİTMESİNE ENGEL OLABİLİR MİSİN?
         Fizik öğretmeni Hayrettin Bey’den proje ödevi olarak “iyonlaşma” konusunu alan Mertcan, sunumunu konu
         ile bağdaşan, herkesin gözlemleyebileceği ve kolay biçimde anlayabileceği bir örnekle hazırlamak ister.

         Mertcan’ın yaptığı sunum ve öğretmeni ile olan diyaloğu aşağıda verilmiştir.
         Mertcan: Sunumuma başlarken, iyonlaşma kavramının anlaşılabilmesi için öncelikle iyon kavramının iyi
         öğrenilmesi  gerektiğini  düşünüyorum.  Bu  nedenle
         geçmiş derslerimizdeki bilgilerimizle bu kavramı ha-
         tırlayalım. Atomlar kararsız yapılarından kurtulmak ve
         kararlı hâle gelebilmek için elektron alma ya da verme
         eğilimindedirler. Bu davranışlar için enerji gerekmek-
         tedir. İşte bu enerji sayesinde atomdaki elektronların
         koparılması ya da eklenmesi sonucunda iyon oluşu-
         mu  gerçekleşir.  Benzeştirme  modelimizde  elektron
         koparılması davranışını incelemek istiyorum.

         Düzeneğimizde içi su dolu akvaryumun dibine yer-
         leştirilmiş basketbol, voleybol ve futbol topları ile bu
         topları o konumda tutabilmek için bu topların üzeri-  Görsel 1: Su dolu akvaryumda basketbol, voleybol ve futbol
         ne konulmuş farklı kütlelerde demir halkalar bulun­  topları ile topların üzerine konulmuş farklı kütlelerde demir
         maktadır (Görsel 1).                             halkalar
         Hayrettin Bey: Peki, bu demir halkalar neden farklı kütle değerinde? Hepsi eşit olsa olmaz mı?
         Mertcan: Öncelikle düşünmemiz gereken durum, topların bu konumdayken herhangi bir biçimde ha-
         reket edememesidir. Çünkü demir halkalar, topların yerinde kalmaları için gerekli engeli oluşturacak
         kuvveti iletmiştir. Ancak her topun farklı kütlede olması onları engelleyecek kuvvetin de birbirinden farklı
         olma sını gerektirir. Örneğin basketbol topunu kabın tabanında tutan demir halka, voleybol topununkin-
         den daha büyük kütle değerine sahip olmalıdır.
         Şimdi düzenekteki halkaları topların üzerinden aldı-
         ğımızı düşünelim. Her bir topun yukarı doğru çıktı-
         ğını ve tabandaki sıkışma pozisyonundan kurtuldu-
         ğunu görebiliriz (Görsel 2).
         Hayrettin  Bey:  Burada  anlatmak  istediğin  durum
         ya da olaya benzettiğin ögeleri açıklar mısın?
         Mertcan:  Tabii  ki…  Kısaca  anlatmak  istersek  de-
         mir  halkalar  topların  üzerinde  sanki  bir  atomun
         iyonlaş ma  sürecini  temsil  eden  enerji  gibi  engel
         oluşturmuştur. Elektronun yörüngeden koparılması   Görsel 2: Topların üzerindeki demir halkalardan kurtularak
         için gere ken enerji bu demir halka gibi top üzerinde   yüzeye doğru çıkması
         baskı  meydana  getirmiştir.  Gerekli  enerji  verilirse
         elektron koparılıp serbest kalarak yüklü hâle geçer ve sonraki süreç içinde atom, iyon hâline gelir.
         Hayrettin Bey (Sınıfa dönerek): Arkadaşlar, artı yüklü bir iyon oluşturmak için önce atomun içinde var
         olan elektronun koparılması gerekir. Yine bunun için belirlenen elektriksel gerilimden kurtulmasına yete­
         bilecek seviyedeki enerjinin de dış kaynaktan alınması gerekir.




          38
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46