Page 47 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 2.Ünite
P. 47
TRAFİK KÜLTÜRÜ
2.3.1.1. Trafik Eğitiminin Önemi
Son yıllarda yaşanan hızlı gelişim ve değişim ile beraber ülkemiz-
de ve dünyada araç sayılarında ve sürücü sayılarında artış görülmektedir.
Özellikle kara yolu ağlarının standartlarının yükselmesi, fertlerin ekonomik
ve eğitim durumlarındaki iyileşmeyle beraber araç sahibi olmak lüks olmak- 2. ÜNİTE
tan çıkıp toplumsal bir ihtiyaç hâline gelmiştir. Nüfus artışı ve trafikteki araç
sayısındaki bu artış, beraberinde trafik sorununun ortaya çıkmasına neden
olmaktadır (Tablo 2.3). Türkiye’de trafik teröründe bir akrabasını veya tanıdı-
ğını kaybetmeyen neredeyse kimse bulunmamaktadır. Bu boyutlara ulaşmış
ve insan hayatını büyük tehlike altına sokan trafik sorununun bir an önce
çözüme ulaştırılması gerekmektedir.
Trafik güvenliği konusunda bilinçli, sorumluluk sahibi bireylerin yetiş-
mesi ancak erken yaşlarda başlaması gereken trafik eğitimiyle mümkündür.
Yasal koşulların belirlediği trafik ölçütlerini kişinin yaşamında doğal davranış-
lar hâline dönüştürebilmek, kişilerin can ve mal güvenliğini sağlamak ama-
cıyla yapılması gereken çalışmaların tümüne “trafik eğitimi” denir.
Daha güvenli bir trafik ortamının oluşturulabilmesi; insanların trafik
kurallarını bir yaşam biçimi olarak benimsemesi ve toplumsal bir kültür, bir
medeniyet göstergesi olarak kabul etmesi ile mümkündür. Bu ise ancak kü-
çük yaşlarda başlayacak trafik eğitimi ile sağlanabilir. Elbette yeni nesillere 147
yönelik bir eğitimin yanı sıra şu an trafikte yer alan insanların da trafik kural-
larına uyma konusunda bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi gerekmektedir.
Kara yollarında artan sürücü sayısıyla beraber ortaya çıkabilecek
sorunların en aza indirilmesi için tüm bireylere hayatın her evresinde trafik
eğitimi verilmesi bir ihtiyaç hâline gelmiştir. Trafik eğitimi; sürücü, yaya, yol-
cu, denetleyici, aile, öğretmen ve yolu kullanan tüm bireyleri kapsamalıdır.
Çünkü alt yapı ne kadar iyi olursa olsun yolu kullananlar iyi bir trafik eğitimi
almamışsa istenilen davranışın oluşması mümkün değildir. İnsan etmeninin
kazalara etkisi ülkemizde %99 iken Avrupa ülkelerinde bu oran %50’dir. Bu
açıdan bakıldığında sürücü, yaya ve yolcu olarak insan merkezli bu sorunun
çözülmesinde eğitimin önemi daha da artmaktadır. Bilinçli, nitelikli, sorumlu-
luk sahibi, dürüst, trafik kültürü oluşmuş sürücü, yaya ve yolcuların yetiştiril-
mesi önemli ölçüde eğitimle mümkündür.
Tablo 2.3 Türkiye’de yıllara göre araç sayısı ve sürücü sayısındaki artış (trafik.gov.tr, 2017)
40.000.000
30.000.000
20.000.000
10.000.000
Sürücü Sayısı Motorlu Kara Taşıt Sayısı