Page 7 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 2.Ünite
P. 7
TRAFİK KÜLTÜRÜ
ÖĞRENDİKLERİMİZİ DEĞERLENDİRELİM
1. Trafik adabı nedir? Açıklayınız.
2. Trafikte sergilenmesi gereken olumlu davranışlara örnek veriniz.
3. Trafikte beden dili ve konuşma üslubu neden önemlidir? Açıklayınız. 2. ÜNİTE
4. Aşağıdaki metni okuyarak metinle ilgili olan a ve b sorularını cevaplayınız.
Trafik Kurallarına Uyma ile İlgili Bir Araştırma
Ülkelerin okuryazarlık oranları ile o ülkede trafik kurallarına uyma davranışlarının incelendiğini var
sayalım. Kurallara uyma davranışları, trafik işaretleri karşısında trafik polisi ya da trafik denetçisi olmayan bir
güzergâhta gözlenerek yapılan ölçümlere dayanmaktadır. Belli sayıda trafik işareti (hız sınırlaması, durma ve
duraklama yapma yasağı, şerit değiştirilmez işareti, klakson yasağı, selektör yasağı, emniyet kemeri takma
zorunluluğu, sollama yasağı, kontrollü geçiş, takip mesafesi, hız serbestisi olan ama şerit değiştirme yasağı
bulunan trafik işaretlerini içeren levhalar ve hangi araçların hangi şeridi takip edeceklerine dair levhalar)
karşısında sürücü davranışları incelenmiştir. Ayrıca sürücülerin diğer sürücüleri rahatsız edecek hâl ve ha-
reketlerde bulunup bulunmama, çevreye karşı saygılı olma, geçiş üstünlüğüne riayet etme gibi davranışları
incelenmiştir. İncelenen davranışlar için en düşük 16, en yüksek 160 puan verilmektedir. 16 puan, sürüş puanı
en düşük puan olduğundan hiçbir kurala uyulmadığını; 160, en yüksek sürüş puanı olduğundan tüm kurallara
uyulduğunu göstermektedir. Böylece hiçbir trafik işaretine uygun davranış sergilemeyen sürücü, 16 puan
almakta tüm kurallara uygun davranış sergileyen sürücü ise 160 puan almaktadır. Bu yolda seyreden her bir
sürücünün cinsiyeti, yaşı, eğitim düzeyi, mesleği, sürücü belgesine sahip olma süresi, kullandığı aracın ken-
disine ait olup olmadığı; aracın segmenti gibi demografik özellikler belirlenmiştir. Sürücülerin bu demografik 107
özellikleri ile kurallara uygun davranışlarından aldıkları puanlar incelenmiştir.
Bu inceleme sonucunda;
a) Eğitim düzeyi yüksek olanların sürücü belgesine sahip olma süresinin daha yüksek olduğu,
b) Hız kurallarına en fazla uymayan sürücülerin araç segmenti yüksek olan sürücülerin olduğu,
c) Yaş küçüldükçe diğer sürücüleri rahatsız edecek davranışı sergileme düzeyinin arttığı,
ç) Sürücü belgesine sahip olma süresi fazla olanların daha yüksek sürüş puanı aldıkları,
d) Sürüş puanının, aracın kime ait olduğuna göre değiştiği belirlenmiştir.
a) Eğitim düzeyi arttırılırsa kurallara uygun davranış sergileme düzeyi artacaktır. D Y
b) Sürücülerin kullandıkları araçların segmentleri ile kurallara uygun davranış sergi- D Y
leme puanları arasında ilişki yoktur.
c) Yaşı küçük olanların araç kullanmaları sınırlanırsa kaza oranları azalır. D Y
ç) Yaptırımlar (cezalar) trafik kurallarına uyma davranışını artırır. D Y
d) Bu araştırma ile elde edilen sonuçlar, farklı ülkeler için de genellenebilir. D Y
a) Buna göre yukarıdaki yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” seçeneğini işaretleyiniz.
b) Bu araştırmanın sonucu için en uygun seçenek hangisidir?
A) Cinsiyet ile kurallara uygun davranış sergileme arasında ilişki belirlenmemiştir.
B) Araç sahibi, sürücünün kendisi ise sürücü kurallara daha fazla riayet ettiğinden sürücünün sürüş
puanı yüksektir.
C) Eğitim düzeyi artınca gelir düzeyi de artmaktadır. Bu nedenle insanlar daha erken yaşta araç satın
aldıklarından bu kişilerin sürücü belgesine sahip olma süresi artmaktadır.
D) Sürücülerin bazı demografik özellikleri ile trafik kurallarına uygun araç kullanma davranışları ara-
sında ilişki vardır.
E) Yaşı düşük olan sürücülerin sürüş puanı, yaşı yüksek sürücülere göre daha düşüktür.