Page 31 - AKRAN NEZAKETİ
P. 31

1. Tema / OKULDA AKRAN NEZAKETİ



             9. Etkinlik

           Adı        Çözüm Bizde!
          Amaç        Akranlar arası anlaşmazlıkların çözülebilmesi için rol üstlenebilme
          Süre        40 dakika
          Beceri      Öz Farkındalık, Öz Düzenleme, İş Birliği, İletişim
          Değer       Saygı, Adalet
          Araç gereç  Kalem

          Yönerge
          Aşağıdaki işlem basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.

          1.  Aşağıda verilen metni okuyarak söz konusu durum için çözüm önerilerinizi tartışınız.



             Ahmet, Türk dili ve edebiyatı dersinin dinleme sınavı için okunacak roman türü belirlenirken psikolojik
             romanları sevdiğini söylemiş, Hasan ise tarihî romanı seçmeleri gerektiği konusunda ısrarcı olmuştur.
             Bunun üzerine Ahmet, “Psikolojik romanlar, yaşanılanlardan öte kahramanların iç dünyasına uzanan
             yolculuğa benzetilebilir. Roman bizi de içine alarak kendimizi keşfetmemize olanak sağlamaktadır.
             Peyami Safa’nın eserlerinin etkisi bu durumu çok iyi açıklar.” diyerek seçimini temellendirmeye çalışır.
             Hasan ise “Tarihi romanlar hem birey hem de toplumun anlaşılmasına ışık tutmaktadır. Bu romanlar
             günümüz dünyasını dolayısıyla kendimizi anlayabilmeyi sağlamaktadır. Tarık Buğra’nın Küçük Ağa
             romanı bu durumu tek başına bile kanıtlamaya yeter” der. Birbirini ikna edemeyen Ahmet ve Hasan’ın
             bu tartışmasına sınıf da dâhil olur. Farklı örnekler ve gerekçelendirmeler, ara sıra ses yükselmelerine
             de sebep olur. Tarafların gerekçeleri sağlamlığını yitirdiği noktada safsatalar ortaya çıkar ve bu durum
             üsluplara da yansır. Taktiksel manevralar devreye girer ancak bu da tartışmayı sonlandırmada etkili
             olmaz. Hem roman türünün seçilebilmesi hem de tartışmanın nezaket içinde sürmesi beklenildiğinden
             iki grup da çözüm arayışlarına yönelik olasılıkları düşünmeye başlar.

                                                                            (Yazar ekibi tarafından yazılmıştır.)


          2.  Bir  arkadaşınızla  yaşadığınız  anlaşmazlık  durumunu  çözmek  için  aşağıdaki  çatışma  çözme
             biçimlerinden hangisini veya hangilerini tercih edersiniz? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
                                          Çatışma Çözme Biçimleri                                +
                 Zorlamak, Güç Kullanmak    Tartışır, bağırır, tehdit eder, kendi fikrini zorla kabul
                      (Kazan-Kaybet)        ettirmek için mantığını kullanır. “Kontrol benim elimde”

                        Pes Etmek           Kavgayı önler, diğerlerini memnun etmeye çalışır. “Pes
                      (Kazan-Kaybet)        ediyorum”

                        Kaçınmak            “Çatışma istemiyorum” der. Dikkati başka bir yere
                      (Kazan-Kaybet)        çekmeye, konuyu değiştirmeye çalışır, odayı terk eder
                                            ya da ilişkiyi bitirir. “Burayı terk ediyorum”
                        Uzlaşmak            İsteklerinin bir kısmından vazgeçer, karşı tarafın da
                 (Biraz Kazan-Biraz Kaybet)  vazgeçmesini bekler. “Ortada buluşalım”

                 Sorunu Etkin Bir Biçimde
                         Çözmek             Herkesin istediğini elde etmesi için çözümler bulur.
                      (Kazan-Kazan)         “İkimiz de kazanalım”

                                                                                   (Genel ağdan alınmıştır.)




           30
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36