Page 31 - AKRAN NEZAKETİ
P. 31
1. Tema / OKULDA AKRAN NEZAKETİ
9. Etkinlik
Adı Çözüm Bizde!
Amaç Akranlar arası anlaşmazlıkların çözülebilmesi için rol üstlenebilme
Süre 40 dakika
Beceri Öz Farkındalık, Öz Düzenleme, İş Birliği, İletişim
Değer Saygı, Adalet
Araç gereç Kalem
Yönerge
Aşağıdaki işlem basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
1. Aşağıda verilen metni okuyarak söz konusu durum için çözüm önerilerinizi tartışınız.
Ahmet, Türk dili ve edebiyatı dersinin dinleme sınavı için okunacak roman türü belirlenirken psikolojik
romanları sevdiğini söylemiş, Hasan ise tarihî romanı seçmeleri gerektiği konusunda ısrarcı olmuştur.
Bunun üzerine Ahmet, “Psikolojik romanlar, yaşanılanlardan öte kahramanların iç dünyasına uzanan
yolculuğa benzetilebilir. Roman bizi de içine alarak kendimizi keşfetmemize olanak sağlamaktadır.
Peyami Safa’nın eserlerinin etkisi bu durumu çok iyi açıklar.” diyerek seçimini temellendirmeye çalışır.
Hasan ise “Tarihi romanlar hem birey hem de toplumun anlaşılmasına ışık tutmaktadır. Bu romanlar
günümüz dünyasını dolayısıyla kendimizi anlayabilmeyi sağlamaktadır. Tarık Buğra’nın Küçük Ağa
romanı bu durumu tek başına bile kanıtlamaya yeter” der. Birbirini ikna edemeyen Ahmet ve Hasan’ın
bu tartışmasına sınıf da dâhil olur. Farklı örnekler ve gerekçelendirmeler, ara sıra ses yükselmelerine
de sebep olur. Tarafların gerekçeleri sağlamlığını yitirdiği noktada safsatalar ortaya çıkar ve bu durum
üsluplara da yansır. Taktiksel manevralar devreye girer ancak bu da tartışmayı sonlandırmada etkili
olmaz. Hem roman türünün seçilebilmesi hem de tartışmanın nezaket içinde sürmesi beklenildiğinden
iki grup da çözüm arayışlarına yönelik olasılıkları düşünmeye başlar.
(Yazar ekibi tarafından yazılmıştır.)
2. Bir arkadaşınızla yaşadığınız anlaşmazlık durumunu çözmek için aşağıdaki çatışma çözme
biçimlerinden hangisini veya hangilerini tercih edersiniz? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Çatışma Çözme Biçimleri +
Zorlamak, Güç Kullanmak Tartışır, bağırır, tehdit eder, kendi fikrini zorla kabul
(Kazan-Kaybet) ettirmek için mantığını kullanır. “Kontrol benim elimde”
Pes Etmek Kavgayı önler, diğerlerini memnun etmeye çalışır. “Pes
(Kazan-Kaybet) ediyorum”
Kaçınmak “Çatışma istemiyorum” der. Dikkati başka bir yere
(Kazan-Kaybet) çekmeye, konuyu değiştirmeye çalışır, odayı terk eder
ya da ilişkiyi bitirir. “Burayı terk ediyorum”
Uzlaşmak İsteklerinin bir kısmından vazgeçer, karşı tarafın da
(Biraz Kazan-Biraz Kaybet) vazgeçmesini bekler. “Ortada buluşalım”
Sorunu Etkin Bir Biçimde
Çözmek Herkesin istediğini elde etmesi için çözümler bulur.
(Kazan-Kazan) “İkimiz de kazanalım”
(Genel ağdan alınmıştır.)
30