Page 21 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 21

ADALET
                      AMA BU HAKSIZLIK                    3                         Sınıf İçi Etkinlik


          Etkinliğin   Ailede ve toplumda koşulların herkes için eşit hâle getirilmesinin her zaman adaleti
          Amacı       sağlamayacağına örnek verebilme.

          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin, aile içinde eşitlik ile adalet ayrımını yapabilmeleri için hazırlanmıştır.
          Açıklaması
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metin okunur ve sorular sözlü olarak cevaplanır. Örnek olaylar
                      üzerinden tartışılır. Örnekler verilir. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

          1.   Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruyu cevaplamalarını isteyiniz.
















                                                MAKUL ÇÖZÜM
                          Ailede birden fazla çocuk varsa çocuklar arasında adaleti
                          sağlamak da önemlidir. Diyelim ki çocuklardan biri güzel bir şey
                          yaptı. Anne bu çocuğu ödüllendirmek istiyor, baba ise diğer
                          çocuğa haksızlık olacağını düşündüğü için itiraz ediyor. Böyle bir
                          durumda çocukların ikisi de ödül alırsa bu kez de ödülü gerçekten
                          hak edene haksızlık olur. Hak etmediği hâlde ödül alan çocukta
                          hak duygusu gelişmez, ömür boyu vermeden almak ister. Diğer
                          çocuk ise "Ben çaba sarf ediyorum, hak ediyorum. Niye o da aynı
                          şeyi alıyor?” diye düşünür. Olumlu davranışı pekiştirilmediği için
                          adalete karşı güvensizlik duygusu hisseder. (...)
                          Saygılı davranmayla hak arama arasındaki sınır önemlidir. Hak
          Görsel 1.8.
                          aramak illaki zor kullanmak, şiddete başvurmak değildir. İyilik
                          yapana iyilikle karşılık verilir. Kötülük yapana kötülük yapmak
                          değil de haksızlık yapmamaya çalışmak, haksızlık yapmadan
                          hatasını göstermek idealdir. Çocuğa sadece iyilere saygılı olmayı
                          değil, kötülük yapana haksızlık yapmama kaygısını da öğretmek
                          gerekir. Çocuklara haklarını ararken saygı sınırları içinde kalmayı
                          öğretmek için anne babaların bu konuda da model olmaları
                          gereklidir. Kavgacı bir ailede yetişen çocuk ister istemez bunun
                          sorun çözmek için doğru yöntem olduğunu düşünür, öyle
                          hareket eder. Nasıl ki aile içi ilişkilerde haklı olmak yetmiyor,
                          haklı olanın kendisini doğru bir üslupla ifade etmesi gerekiyorsa
                          aynı şekilde sosyal ilişkilerde de kullanılan yöntem önemlidir.
                          İnsanların medeniyet ölçüsünü gösteren en önemli özellik
                          doğru yöntemle hak arama bilinci ve hukuka saygı anlayışıdır.
                          Hukukun geçerli olduğu toplumlarda haksızlığa uğrayan kişi,
                          karşısındakinin boynuna sarılmaz.
                                                               Kaynak: Tarhan, (2009), (Düzenlenmiştir.)


          20                                                                         Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                                                    21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26