Page 264 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 264

3                    SORUMLULUĞU           SORUMLULUK
              Sınıf İçi Etkinlik                              İÇSELLEŞTİRMEK GEREK
         2.  Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


                                          SORUMLULUK SAHİBİ KİŞİLER
            Sorumluluk sahibi kişiler; yaşama gerektiği kadar uyum gösteren, mutlu, başkalarına karşı
            olduğu ölçüde kendilerine karşı sorumluluklarını da dengeli bir şekilde yerine getirenler olarak
            tanımlanmakta ve sorumluluk sahibi kişilerin özellikleri şu şekilde sıralanmaktadır:
            1. Yaptığım her şeyden sorumluyum. Eğer işimi iyi yaparsam itibar görürüm eğer yapamazsam
             sorumluluğu üstlenir, suçu başkalarına atmam.
            2. İyi bir iş ve hayat tarzı için eğitimimden ben sorumluyum, dolayısıyla yapmam gerekenleri
             kapasitem yeterli olduğu ölçüde kendim ve çevrem için ben yaparım.
            3. Ailemi ve çevremdeki diğer kişileri anlayış ve saygıyla karşılamaktan sorumluyum. Farklı olsak,
             farklı görünsek ve farklı düşünsek bile bu önemli olmamalı. Önemli olan her birimizin değerli
             bir insan olmasıdır.
            4. Halkıma, uluslara ve dünyaya destek olmaktan sorumluyum. Bu her bireyi daha adil, daha
             demokratik ve daha misafirperver olmaya götürür.
            5. Dünyayı sevgiyle umursamak ve daima korumaktan sorumluyum (1).
            Sorumluluk sahibi kişiler tarafından görevlerinin içselleştirilmesi ve bunun sağlıklı bir toplum
            için önemli olduğunu bilmeleri oldukça önemlidir (2). Toplumdaki işlerin yürümesi, toplumun
            kalkınması ve gelişmesi sorumluluk sahibi kişilerle mümkün olabilmektedir.
                                                                              Yazar tarafından hazırlanmıştır.
                                                                                    Kaynak 1: Douglass, (2001)
                                                                                    Kaynak 2: Hökelekli, (2001)


             a)  Bireyin aile bireylerine karşı sorumlulukları neler olabilir? Açıklayınız.
             b)  Bireylerin yakın çevresine ve topluma karşı sorumlulukları neler olabilir? Açıklayınız.
             c)  Sorumluluk sahibi olan kişilerin olmayanlara göre hayatta başarılı olma ihtimalinin daha
                 yüksek olduğu söylenebilir mi? Düşüncenizi gerekçelendirerek açıklayınız.
             ç)  Verilen bir görev ve sorumluluğu en iyi şekilde yapmaya çalışmak bireye kişisel gelişim
                 açısından ne tür kazanımlar sağlayabilir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
             d)  Bireylerin sorumluluklarını içselleştirerek en iyi şekilde yerine getirmeye çalıştıkları bir
                 toplumu betimlemeniz gerekseydi neler söylerdiniz?

         3.  Öğrencilerden aşağıdaki metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


                                                         LİSE ÖĞRENCİLERİNİN “MATEMATİK
                                                         OLİMPİYATLARI” BAŞARISI
                                                         Olimpiyatlarda gümüş madalya kazanan 12.
                                                         sınıf öğrencisi İlker Can Çiçek, bu süreçte
                                                         okuldaki bilim takımı eğiticilerinin ve ailesinin
                                                         büyük desteğini gördüğünü vurgulayarak “Bu
                                                         başarı altı yedi senelik özverili bir çalışmanın
                                                         ürünü.” dedi.
                                                                       Kaynak: Anadolu Ajansı, (2017), (Düzenlenmiştir.)

            Görsel 8.9.

             a)  Öğrenci istediği başarıyı elde edememiş olsaydı yine de sorumluluğunu yerine getirmiş olur
                 muydu? Tartışınız.


 262          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                           263
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269