Page 8 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 8

ÖN SÖZ



         Türk millî eğitim sisteminin amacı, eğitimin ana ögesi ve baş öznesi olan insanın çağın ve geleceğin
         becerileriyle donanması ve bu donanımı insanlığın hayrına sarf edebilmesidir. Millî eğitimimiz; bilime odaklı,
         kültürel değerlere duyarlı, estetik değerlere sahip, nitelikli, ahlaklı bireyler yetiştirme doğrultusunda evrensel
         değerlerden beslenir. Bu doğrultuda ele alınan değerler, ideal ve arzu edilen davranış veya yaşam biçimlerini
         ifade eden üst düzey kavramlar ve doğru kararlara ulaşmada bireylere yardımcı olan genel ilkelerdir. Bu
         ilkelerin bireylere kazandırılması, bir yandan bireyin toplumsal hayata uyum sağlayarak dengesini bulmasına
         destek olurken bir yandan da toplumun kültürel özelliklerine katkı sağlamış olur.

         Eğitim sistemimizden beklenti, bireylerin değerleri sadece öğrenmeleri değildir. Bu değerleri aynı zamanda
         tutum ve davranışlarına yansıtmalarına ve iyi bir insan, iyi bir vatandaş olarak topluma katkıda bulunmalarına
         yardımcı olmasıdır. Bireyin bu ilkeleri kazanmasında ve kazanılan ilkelerin sürekliliğinde okul önemli bir paya
         sahiptir. Okullar; öğrencilerin sadece akademik bilgi ve becerileri kazandıkları yerler değil, toplumun küçük bir
         örneklemi olarak öğrencilerin toplumsal yapıyı tüm yönleriyle deneyimledikleri yerlerdir. Bu sebeple okullar bir
         yaşam alanı niteliğinde, her bir öğrenci için millî ve evrensel değerlerin içselleştirileceği öğrenme ortamlarıdır.

         Öğretim programlarında öğrencilere sunulan en temel unsur; öğrenilen her türlü bilgi, beceri, değer
         ve tutumun bir davranış olarak ortaya çıkmasının ötesinde öğrencilerin kendilerine ve topluma hizmet
         edebilecek bireyler hâline gelmesidir. Evrensel ve toplumsal değerleri içselleştiren bir öğrenci; başta kendisini,
         ailesini, ülkesini ve dünyayı daha iyi hâle getirebileceğinin farkına varacaktır. Öğretim programında yer
         alan kök değerler; adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve
         yardımseverlik olarak belirlenmiştir.

         Milletin devamını sağlayan ve millî değerlerin koruyucusu olan en temel kurum ailedir. Güçlü bir aile yapısına
         sahip toplumların varlığı sonsuza kadar sürecektir. Bu bakımdan kök değerlerin ailelerde yaşatılması
         topluma da büyük katkı sağlayacaktır. Değerler Eğitimi Aile ve Toplum kitabında öğrencilerin aile ilişkilerini
         güçlendirebilmesine, aile içi iletişiminde problemlere çözüm üretebilmesine, ilişkilerini değerlere ters
         düşmeden yürütebilmesine rehberlik eden etkinlikler tasarlanarak daha sağlıklı bir toplum oluşturmak bu
         kitabın en temel amacıdır. Küreselleşmenin getirmiş olduğu sorunlardan biri de millî-manev değerlerimizin
         her geçen gün yok olmasıdır. Bu değerlere sahip çıkan, bu değerleri koruyan ve yaşatan ailelerin varlığı
         toplumun huzuru ve güven içinde yaşaması için şarttır. Bu çerçevede Bakanlığımız Değerler Eğitimi Aile ve
         Toplum kitabıyla öğrencilerimize on kök değeri kazandırmayı amaçlamıştır.

         Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, değerler eğitiminin işe koşulması noktasında öğretmenlere kılavuzluk edecek
         bir etkinlik kitabı hazırlayarak evrensel ve toplumsal değerlerin eğitim-öğretim süreçlerine dâhil edilmesine
         yol göstermeyi amaçlamıştır. Değerler eğitimi etkinlik kitabında öğretim programlarında bulunan on kök
         değere yönelik etkinliklere yer verilmiştir. Kitapta yer alan etkinlikler; öğrencilerin ilgisini çekecek, birbirinden
         farklı özellikler içeren özgün çalışmalar şeklinde sunulmuştur. Etkinlikler, öğretmen uygulamasına yönelik
         sınıf içi etkinliklerdir. Her etkinliğin sınıf içi uygulama bölümü olmakla birlikte okul içi, okul dışı ve aile ile
         irtibatlı görevlendirmeler içeren etkinlikler de bulunmaktadır. Etkinliklerin bu ayrımları başlıklarıyla belirtilmiştir.
         Etkinlikler; öğrencilerin sınıf ortamı içerisinde daha çok eğlenerek öğrenebilecekleri, anlama ve anlatma
         becerilerini daha üst düzeye çıkarabilecekleri çok yönlü çalışmalar şeklinde düzenlenmiştir.
         Değerler Eğitimi Aile ve Toplum kitabında yer alan farklı değerlere ait içerik, etkinlik ve uygulamalarda
         öğrencilerin yorumlama, çıkarımda bulunma, öğrendiğini karşılaştığı probleme yansıtabilme, karşılaştırma,
         ilişki kurabilme, analiz edebilme, eleştirel düşünebilme, düşüncelerini sentezleyebilme gibi üst düzey
         zihinsel becerileri kazanabilmesi ve tüm bu süreçleri etkili iletişim kurarak iş birliği içinde deneyimlemesi
         amaçlanmıştır.

         Değerler Eğitimi Aile ve Toplum kitabıyla öğretimin sadece bilişsel-zihinsel öğrenmelerle sınırlı kalmayıp
         öğrencilerin duygu, tutum, değer, inanç gibi duyuşsal davranışlarının hepsinin geliştirilmesi ve eğitimin
         bütüncül olarak ele alınması amaçlanmaktadır. Değer ve tutumların bilişsel düzeyi aşarak duygu ve davranış
         boyutlarında öğrencilere kazandırılmasıyla öğrencilerin okuldaki yaşam kalitesi yükselecek ve öğrenciler,
         kendilerini okulda daha mutlu ve güvende hissedecektir. Böylece öğrenciler bir taraftan iyi karaktere sahip
         vatandaşlar olarak yetişirken bir taraftan da gündelik yaşamda kullanacakları bilgi ve becerileri etkili bir
         şekilde öğreneceklerdir. Evrensel, toplumsal, ahlaki ve millî değerlerle sentezlenerek hazırlanan bu kitaptan
         tüm öğretmen ve öğrencilerimizin faydalanması dileğiyle...

                                                                                                      7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13