Page 15 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 15
Kimya
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
SEN OLSAYDIN (KİMYA)
ETKİNLİK ADI
Sen Olsaydın
ÖĞRENME HEDEFİ
Her bireyin gerekli koşullar ve uygun destek sağlandığında başarılı olabileceğini fark eder.
BİLGİLENDİRME
Öğretmen “Aşağıdaki görseldeki kişiyi tanıyor musunuz?” diye sorar. Görseli tanıyan öğrenci varsa bildiklerini
anlatmasını ister.
UYGULAMA/CANLANDIRMA
Öğretmen, öğrenciye ilk olarak aşağıdaki iki soruyu sorar.
1. Maddenin yapısına dair yeni bir keşifte bulunacak olsaydın nasıl çalışmalar yapardın?
2. Peki çalışmalarını yaparken görme yetini tam olarak kullanamayacağını mesela renkleri ayırt edemeyece-
ğini söylesem çalışmaların ne şekilde devam ederdi?
Öğretmen ikinci aşamada görseldeki kişinin “John Dalton” olduğunu söyler ve şu bilgileri paylaşır:
John Dalton (1766-1844), İngiliz bir kimyager, fizikçi ve doğabilimciydi. Dalton, modern atom teorisini geliştire-
rek kimyanın temel taşlarını atmıştır. Dalton renk körlüğünden muzdaripti ve renk körlüğü üzerine ilk araştırma-
lardan birini yaptı. Bu nedenle, renk körlüğüne "Daltonizm" adı verilir.
Dalton, atomun birbirlerine bağlı küçük ve ayrılmaz parçacıklardan oluştuğunu öne süren teorisini ilk defa 1803
yılında "New System of Chemical Philosophy" adlı eserinde yayınlamıştır. Bu teori, maddenin atomlar arası etki-
leşimlerine dayanarak kimyasal reaksiyonların nasıl gerçekleştiğini açıklamak için kullanılmıştır.
Dalton ayrıca, gazların özelliklerini inceleyerek gaz yasalarının gelişmesine katkıda bulunmuştur. "Dalton'un
yasası" olarak adlandırılan bir prensip olan, bir karışımın her bir bileşeninin basıncının toplamının, bu bileşenin
kısmi basıncına eşit olduğunu ifade eden bir ilkeyi formüle etmiştir.
Onun çalışmaları, modern kimyanın temellerini oluşturmuş ve atom teorisi ile ilgili çalışmaların yolunu açmıştır.
Dalton'un adı, bilim tarihinde önemli bir yere sahiptir ve katkıları halen kimya ve fizik alanlarında öğretilmeye
devam etmektedir.
15