Page 137 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 137
O-Ö
obje : Nesne.
optik : 1. Görme ile ilgili olan. 2. Fizik biliminin ışık olaylarını inceleyen kolu.
orfizm : Kübizm akımı içinde renge öncelik tanıyan eğilim.
oryantalizm : Doğu bilimi.
P-R
payanda : Kemerin ağrılığını dışarıdan dengeleyerek binayı güçlendirmeye yarayan duvar yapısı.
poster : Duvara asılmak üzere kullanılan büyük boy resim.
primitif sanat : Afrika kabileleri ya da adalarda yaşayan ilkel toplulukların geleneksel sanatlarını tanımlamak
için kullanılan terim.
rasyonel : Akla dayanan, ölçülü, ussal, hesaplı.
rasyonalizm : Bilginin doğruluğunun duyum ve deneyimde değil düşüncede ve zihinde temellendirilebileceğini
öne süren felsefi görüş.
rekonstrüksiyon : Yeniden kurma, tasarlama.
S-Ş
sentez : Birleşim.
simgecilik : Sembolizm.
slogan : Kısa ve çarpıcı propaganda sözü.
stereoskopi : İlkesi iki gözle (binoküler) görme olan ve belirli bir kalınlıktaki nesnelerin üç boyutlu izlenimini
veren optik alet.
soyut : Soyutlama ile elde edilen, varlığı ancak eşyada gerçekleşen mücerret, somut karşıtı, abstre.
sömürge : Bir devletin kendi ülkesinin sınırları dışında egemenlik kurarak yönettiği ekonomik veya
siyasal çıkarlar sağladığı ülke, sömürülen ülke, müstemleke, koloni.
stil : Tarz, biçim, üslup.
stuko : Alçı yoğunluklu süsleme tekniği.
stüdyo : Sanat çalışmaları için düzenlenmiş oda.
strüktür : Yapıda kullanılan malzemelerin uygun tekniklerle birleştirilmesine dayanan ve farklı işlevleri
gerçekleştirmek üzere kullanılan değişik yapı ögelerinin (duvar, döşeme, çatı vb.) yapının
bütününü oluşturmak üzere statik kurallar uyarınca bağlantı kurmasını, birleşmesini ve kurgudaki
tüm yüklerin zemine güvenle aktarılmasını sağlayan bütün.
sunak : Pagan inanışına göre üzerinde adak ve kurbanların tanrılara sunulduğu yapı.
134