Page 118 - DESEN 10
P. 118

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                 DESEN ÇALIŞMALARINDA MEKÂN ÇİZİMLERİ


                                 4.2. DESEN ÇALIŞMALARINDA DOĞADAN
                                       ÇİZİMLER

                                 Sanatçılar, sanat tarihî süresince ortaya çıkan sanat akımların etkisiyle doğayı
                                 gözlemlemişlerdir. Doğa üstüne eskiz ve etütlerini yapmışlar, doğayı çalışma-
                                 larında önemli bir kaynak olarak kullanmışlardır.
                                 19. yüzyıl İngiliz ressamlarından John Constable doğa karşısında ve açık ha-
                                 vada çalıştığı eskizlerden yola çıkarak manzara resimleri yapmıştır. Bu tarz
                                 resimlerden etkilenen bir grup Fransız ressam da dışarı çıkarak resimlerini
                                 doğa karşısında, gün ışığı altında ve doğa gözlemine dayalı olarak yapmaya
                                 başlamışlardır.
                                 Resim çalışmalarını Fontainebleau (Fonteyinbulo) ormanlarında sürdüren bu
                                 grup sonradan Barbizon Ekolü Ressamları ya da Fontainebleau Okulu gibi
                                 isimlerle anılmıştır. Doğayı doğrudan gözlemleyerek kadrajlarına giren doğa
                                 parçasını hiçbir eksiltme ya da fazlalaştırma yapmadan natüralist bir anlayışla
                                 resimlerinde yansıtmışlardır.
                                 Barbizon Okulu ile başlayan açık havada çalışma geleneği ressamlara ışığın
                                 etkilerini inceleme, ışık etkilerine bağlı olarak çevrelerinde gözlem yapma
                                 olanağı sağlamıştır. Ressamlar doğada daha çok gözlem yaparak renklerin
                                 ışığa göre değiştiğini fark etmişler, resimlerini tamamlayana kadar günlerce
                                 aynı yerde çalışmışlardır. İlk bakışta fark edemedikleri ayrıntıları bir an önce
                                 resimlerine yansıtabilmek için hızlı çalışmak zorunda kalmışlardır.

                                 19. yüzyılda Avrupa resim sanatında ortaya çıkan bu gelenek pek çok sanat-
                                 çıyı etkilemiştir.

                                 Barbizon Okulu ressamları Avrupa’da natüralizmin, manzara resmindeki tem-
                                 silcileridir. Natüralizm resim sanatının yanı sıra edebiyat ve felsefeyi de etkile-
                                 miştir. Bu ekolün önemli temsilcileri arasında John Constable (Can Kanstibil),
                                 Camille Corot (Kamil Koro), Alfred Sisley (Alfret Sisliy), Camille Pissarro (Ka-
                                 mil Pisaro), Claude Monet (Kıloud Mone), Jean Françoise Millet, Theodore
                                 Rousseau (Teodor Russo), Charles Françoise Daubigny (Şarle Fransua Döbi-
                                 ni), Diaz de la Peña (Diyaz da la Penya) gibi ressamlar sayılabilir (Görsel 4.37,
                                 4.38, 4.39, 4.40, 4.41, 4.42 ve 4.43).





















          Görsel 4.37:  Budanmış Ağaçlar, 1801, John Constable,  Görsel 4.38:  Esen Rüzgar, 1871, Camille Corot, Nsw
          Metropolitan Müzesi, ABD                      Sanat Galerisi, Avustralya


          116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123