Page 118 - DESEN 10
P. 118
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA MEKÂN ÇİZİMLERİ
4.2. DESEN ÇALIŞMALARINDA DOĞADAN
ÇİZİMLER
Sanatçılar, sanat tarihî süresince ortaya çıkan sanat akımların etkisiyle doğayı
gözlemlemişlerdir. Doğa üstüne eskiz ve etütlerini yapmışlar, doğayı çalışma-
larında önemli bir kaynak olarak kullanmışlardır.
19. yüzyıl İngiliz ressamlarından John Constable doğa karşısında ve açık ha-
vada çalıştığı eskizlerden yola çıkarak manzara resimleri yapmıştır. Bu tarz
resimlerden etkilenen bir grup Fransız ressam da dışarı çıkarak resimlerini
doğa karşısında, gün ışığı altında ve doğa gözlemine dayalı olarak yapmaya
başlamışlardır.
Resim çalışmalarını Fontainebleau (Fonteyinbulo) ormanlarında sürdüren bu
grup sonradan Barbizon Ekolü Ressamları ya da Fontainebleau Okulu gibi
isimlerle anılmıştır. Doğayı doğrudan gözlemleyerek kadrajlarına giren doğa
parçasını hiçbir eksiltme ya da fazlalaştırma yapmadan natüralist bir anlayışla
resimlerinde yansıtmışlardır.
Barbizon Okulu ile başlayan açık havada çalışma geleneği ressamlara ışığın
etkilerini inceleme, ışık etkilerine bağlı olarak çevrelerinde gözlem yapma
olanağı sağlamıştır. Ressamlar doğada daha çok gözlem yaparak renklerin
ışığa göre değiştiğini fark etmişler, resimlerini tamamlayana kadar günlerce
aynı yerde çalışmışlardır. İlk bakışta fark edemedikleri ayrıntıları bir an önce
resimlerine yansıtabilmek için hızlı çalışmak zorunda kalmışlardır.
19. yüzyılda Avrupa resim sanatında ortaya çıkan bu gelenek pek çok sanat-
çıyı etkilemiştir.
Barbizon Okulu ressamları Avrupa’da natüralizmin, manzara resmindeki tem-
silcileridir. Natüralizm resim sanatının yanı sıra edebiyat ve felsefeyi de etkile-
miştir. Bu ekolün önemli temsilcileri arasında John Constable (Can Kanstibil),
Camille Corot (Kamil Koro), Alfred Sisley (Alfret Sisliy), Camille Pissarro (Ka-
mil Pisaro), Claude Monet (Kıloud Mone), Jean Françoise Millet, Theodore
Rousseau (Teodor Russo), Charles Françoise Daubigny (Şarle Fransua Döbi-
ni), Diaz de la Peña (Diyaz da la Penya) gibi ressamlar sayılabilir (Görsel 4.37,
4.38, 4.39, 4.40, 4.41, 4.42 ve 4.43).
Görsel 4.37: Budanmış Ağaçlar, 1801, John Constable, Görsel 4.38: Esen Rüzgar, 1871, Camille Corot, Nsw
Metropolitan Müzesi, ABD Sanat Galerisi, Avustralya
116