Page 155 - DESEN 10
P. 155

5. ÜNİTE                                                                       MODELDEN DESEN ÇİZİMLERİ


            5.3. DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜR
                   ÇİZİMİ


            Canlı modelden desen çalışmalarına geçmeden önce tors, büst, heykel gibi
            üç boyutlu objelerin çizimi yapılır (Görsel 5.38). Amaç bireyin figürün ana-  https://meslekmateryal.eba.
            tomik  yapısına  bakış açısını,  görme  biçimini,  kıyaslama  yapmasını,  bütünü   gov.tr/cdn/gsl/desen10/5_
                                                                                  DSN_10_2023_DESENCALIS-
            kavrama ve görsel algısını geliştirmektir. Ayrıca bireyin çizgi, denge, ışık, göl-  MALARINDAFIGURCIZIMI.
            ge, form, doku, oranlar ve ölçü gibi görsel ögelerle ilgili beceriler kazanarak   pdf
            canlı model çalışmaları öncesi çizimini geliştirmesi, insan anatomisini tanıma-
            sı ve algılaması sağlanır. Birey bu şekilde canlı modelden desen çalışmalarına
            hazırlanmış olur.

            Canlı modelden yapılan figür çizimleri ile mermer, taş, ahşap gibi malzeme-
            lerden yapılan heykel, tors, büst gibi cansız obje çizimleri arasında inandırı-
            cılık ve etki açısından farklılıklar vardır. Bu durum yapay ve gerçek nesneler
            arasındaki farklılıklara benzer. Cansız modellerden yapılan desen; ne kadar
            iyi olursa olsun canlı modeldeki canlılığı, duyguyu ve hareketlerindeki doğal-
            lığı bulmak mümkün değildir. Bu nedenle canlı modelden desen çalışmaları
            yapmak, resim eğitiminin en önemli parçası olarak kabul edilir (Görsel 5.39).
            Canlı modelden desen çizimleri, bireye insan bedenini tanımayı sağlar. İnsan
            anatomisine ait iskelet ve kas sistemini inceleyerek karşılaştırma yapılabilme   Görsel 5.38:  Seneca
            olanağı sağlar. Canlı modelden yapılan çizimlerdeki başarı, bireye figürle ilgi-  Büstü, Peter Paul Rubens,
                                                                                  1638, Chicago Sanat
            li hayal ettiği her türlü duruşu resmedebilme becerisi kazandırır.    Enstitüsü, ABD







































            Görsel 5.39:  Oldfields okulunda resim dersi, 1935, Smithsonian Enstitüsü, ABD


                                                                                                    153
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160