Page 155 - DESEN 10
P. 155
5. ÜNİTE MODELDEN DESEN ÇİZİMLERİ
5.3. DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜR
ÇİZİMİ
Canlı modelden desen çalışmalarına geçmeden önce tors, büst, heykel gibi
üç boyutlu objelerin çizimi yapılır (Görsel 5.38). Amaç bireyin figürün ana- https://meslekmateryal.eba.
tomik yapısına bakış açısını, görme biçimini, kıyaslama yapmasını, bütünü gov.tr/cdn/gsl/desen10/5_
DSN_10_2023_DESENCALIS-
kavrama ve görsel algısını geliştirmektir. Ayrıca bireyin çizgi, denge, ışık, göl- MALARINDAFIGURCIZIMI.
ge, form, doku, oranlar ve ölçü gibi görsel ögelerle ilgili beceriler kazanarak pdf
canlı model çalışmaları öncesi çizimini geliştirmesi, insan anatomisini tanıma-
sı ve algılaması sağlanır. Birey bu şekilde canlı modelden desen çalışmalarına
hazırlanmış olur.
Canlı modelden yapılan figür çizimleri ile mermer, taş, ahşap gibi malzeme-
lerden yapılan heykel, tors, büst gibi cansız obje çizimleri arasında inandırı-
cılık ve etki açısından farklılıklar vardır. Bu durum yapay ve gerçek nesneler
arasındaki farklılıklara benzer. Cansız modellerden yapılan desen; ne kadar
iyi olursa olsun canlı modeldeki canlılığı, duyguyu ve hareketlerindeki doğal-
lığı bulmak mümkün değildir. Bu nedenle canlı modelden desen çalışmaları
yapmak, resim eğitiminin en önemli parçası olarak kabul edilir (Görsel 5.39).
Canlı modelden desen çizimleri, bireye insan bedenini tanımayı sağlar. İnsan
anatomisine ait iskelet ve kas sistemini inceleyerek karşılaştırma yapılabilme Görsel 5.38: Seneca
olanağı sağlar. Canlı modelden yapılan çizimlerdeki başarı, bireye figürle ilgi- Büstü, Peter Paul Rubens,
1638, Chicago Sanat
li hayal ettiği her türlü duruşu resmedebilme becerisi kazandırır. Enstitüsü, ABD
Görsel 5.39: Oldfields okulunda resim dersi, 1935, Smithsonian Enstitüsü, ABD
153