Page 164 - DESEN 11
P. 164

f) Pastel Boya
            Toz Pastel Boya: Doğada bulunan kireç taşının su ve bağlayıcı bir maddeyle karışımından elde edilir.
            Genelde füzen/kömür kalem çalışmasına benzer. Bu boya, içinde yağ ve vernik içermediği için rengini
            uzun süre korur. Bu teknikte füzende olduğu gibi fiksatif kullanılması gereklidir (Görsel 5.30).

            Yağlı Pasteller: Pigmentleri zamk yerine yağ (bal mumu yağı) ile birleştirilmiştir. Yağlı pasteller yüzey-
            lere çok daha iyi yapışır. Terebentin ile seyreltilip farklı efektler için kullanılabilir. Bir yağlı pastel boyanın
            sabitleyici ile korunması daha zordur. Bu boyaların birçok çeşidi mevcuttur. Piyasada yağlı pastel olarak
            bilinen bir tür mum boya da vardır.
            Sanat tarihinde bilinen en eski malzemelerden biri de mum boyadır. Mum boya; Eski Mısır, Yunan ve
            Roma’da erimiş parafin içine toz boyalar karıştırılarak yapılır ve yaygın olarak kullanılırdı. Mum boya,
            yağlı pastelden daha az yumuşak olduğundan bir kattan sonra ikinci bir kat daha sürüldüğünde boya
            yüzeyi düzgünleşir ve grenler (dokular) ortadan kalkar.
            Yağlı pastel, kâğıda sürülerek kullanılır. Silmek zordur. Önce bir kazıyıcı alet (bıçak, falçata vb.) ile
            mumlu ya da yağlı tabaka kazınmalı, ardından silgi ile silinmelidir. Boya, bıçakla kazındığında kâğıdın
            grenlerinin içi dolduğundan ikinci bir kez boyama yapılamaz. Açık renk bir boyanın üstüne koyu bir renk
            sürülmüşse koyu kat bıçakla kazınarak açık renk ortaya çıkarılabilir.

































































                       Görsel 5.30: Sanatçının Kuzeni Bayan William Bell (Vilyım Bel), 1873, Edgar Degas, Metropolitan Müzesi, ABD
            162
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169