Page 83 - DESEN 11
P. 83
Bir ressamın doğayı incelerken gördüğü nesnelerin yer aldığı mekân, görme duyusunun algıladı-
ğı mekândır. Yani gerçektir ve üç boyutludur. Sanatçının resimsel betimlemesinde kullanılan mekân,
“temsilî mekân” olarak adlandırılır ve uzunluk, genişlik olarak iki boyuta sahiptir.
Resim sanatında mekân, kompozisyonu oluşturan objelerin hep birlikte üçüncü boyut yanılsaması ya-
ratacak şekilde oluşturulup konumlandırılması anlamına gelir. Ressamlar mekân sorununu üç boyutlu
olan gerçeklikleri iki boyutlu yüzey üzerinde, üçüncü boyut yanılsaması yaratacak biçimde çözümleme
çabasını güder.
Ressam düz bir yüzeyin üzerinde mekânı nasıl oluşturmaktadır? Bu soruya perspektifin oluşturduğu
yanılsama açısından bakılırsa mekânı oluşturmada öncelikle koyu ve hafif değerde çizgilerin kullanıldı-
ğı görülür. Koyu değerler gözü daha fazla etkilediği için öne doğru çıkmakta, hafif değerler ise gözden
uzaklaşmaktadır. Buna göre güçlü ve keskin çizgiler ince ve net olmayanlardan daha ağırdır. Resim
yüzeyinde böylece elde edilen ileri geri izlenimiyle mekân duygusu ortaya çıkar (Görsel 3.3).
Mekân, oluşturulma biçimine bağlı olarak çeşitlenmektedir.
• Görsel 3.3’ü inceleyiniz.
• Usta ressamların desenlerinden, doğa ve hayvan sevgisi teması ile ilgili araştırmalar yaparak elde
ettiğiniz görsellerle bir dosya hazırlayınız.
• Eskiz defterinize doğa ve hayvan sevgisi temasını işleyen çizimler yapınız.
“Doğa ve hayvan sevgisi” teması açısından görseli yorumlayınız.
Görsel 3.3: Sürüleri ile Bir Çoban, 1852, Jean-François Millet, Metropolitan Müzesi, ABD
81