Page 92 - DESEN 11
P. 92

Plastik Mekân: Bu tür mekânlarda, resim yüze-
            yinde arka plan belirsiz bir koyulukla oluşturulur.
            Figürler güçlü ışık ve sıcak renk etkisiyle öylesine
            öne çekilir ki her biçim, yüzeye çarpıyormuş izle-
            nimi verir. Böylece ortaya neredeyse elle tutulabi-
            lir bir mekân çıkar. Bu biçimde kurulmuş mekâna
            plastik mekân denir. Barok Dönem’de koyu zemin-
            lere vuran keskin ışıkları Michalengelo Merici de
            Caravaggio  (Mikelancelo  Meriçi  de  Karavacyo)
            (Görsel 3.18) ve Georges de la Tour (Corc de la
            Tur), doğanın değişen ışıkta verdiği görünüşü ise
            Gerart van Honhorst (Cerard fan Honhorst) resim-
            lerine yansıtmışlardır.

            Yüzeysel Mekân: Bu mekân anlayışında resim iki
            boyutlu olarak çalışılır (Görsel 3.19). Ressam renk
            ile biçimleri, objeleri, lekeleri hafifçe ileriye ve geri-
            ye doğru kaydırarak mekânı ortaya çıkarır. Klasik
            resim  sanatı  anlayışındaki  doğacı  ve  gözlemci,
            perspektif  kurallarında  ısrarcı  resim  anlayışına
            bağlı değildir.






                                                                     Görsel 3.18: Paul’un Dönüşümü, 1600, Caravaggio
                                                                          Odescalchi Balbi Koleksiyonu, Roma



















































                             Görsel 3.19: Garson, 1955, Fikret Mualla, Resim ve Heykel Müzesi, Ankara
            90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97