Page 38 - DESEN 12
P. 38
1.1.2. Çok Figürlü Hayvan Desenleri
İnsan tarihin en eski zamanlarından beri yiyecek te-
mini (avcılık), ulaşım, korunma ihtiyacı gibi neden-
lerden dolayı hayvanlar ile hep bir birliktelik içinde
olmuştur.
İlkel dönemlerde insanlar yaşam konusunda anlam-
landıramadığı bazı durumları hayvanlar üzerinden
algılamaya çalışmış; korkularını, sevinçlerini ve
dünya üzerindeki kendi yerlerini anlamlandırmak
için hayvan tasvirlerini kullanmıştır (Görsel 1.32).
Bazı durumlarda ise hayvanı kutsal saymışlardır.
Görsel 1.32: Lascaux (Lasko) Mağarası, Vezere Vadisi, Fransa
Mitolojik konuların içinde hayvanlar insanla ilişkilen-
dirilmiş ve çeşitli olayların içinde farklı boyutlarda
yer almıştır. Doğayı ve yaşamı çözdükçe insanla-
rın hayvanlara bakış açısı da değişmiştir. Yerleşik
düzene geçildiğinde bazı hayvanlar evcilleştirilerek
günlük yaşamın önemli bir parçası olmuştur (Görsel
1.33).
Sanat tarihi boyunca sanatçılar hayvanları eserle-
rinde konu olarak kullanmıştır. Batı resim sanatında
hayvan figürlerini eserlerinde kullanan birçok sa-
natçının olduğu bilinmektedir (Görsel 1.34). Sanat
eserlerinde hayvan figürü, doğal yaşamdaki durum-
ları ve insanla ilişkileri bağlamında kullanıldığı gibi
sembolik öge olarak da kullanılmıştır. Hayvanlar;
arkadaşlık, dostluk, kutsallık, vefakârlık, bağlılık,
hainlik, sinsilik, oburluk, tembellik, yalnızlık, ilkellik,
tüketim nesnesi, süs, ölüm, güç, iktidar ve dinsel Görsel 1.33: Çit İçinde Koyunlar, 1925,
tema olarak sanatçıların yapıtlarında görülmektedir. Lionel Lindsay (Laynıl Layndsey), Ulusal Galeri, Avustralya
Görsel 1.34: Geyikler, 1974, Johann Elias Ridinger (Yohan Eliyas Haydınga), Metropolitan Müzesi, ABD
36