Page 140 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 140

Kelime Avı
           https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/fotograf9/5_FT_9_2023_KELIMEAVI_2.html




                     OKUMA PARÇASI


                                       FOTOĞRAFLAR KÜL OLDU




































                  Görsel 4.72: Etem Tem, Mustafa Kemal Atatürk, Kocatepe


                   26 Ağustos 1922’de, Büyük Taarruz başladıktan kısa bir süre sonra Başkomutan Mustafa Kemal Paşa,
             Kocatepe’de kurduğu Genelkurmay Karargâhında taarruzu takip ediyordu. Etem Tem, bir ara tek başına ka-
             yalıklar arasında sol elinin başparmağı dudaklarında ve düşünceli bir şekilde dolaşmaya başlayan Mustafa
             Kemal Paşa’yı gördüğü o anı yıllar sonra şu cümlelerle anlatmıştır (Görsel 4.72):
                   “Hemen objektifimi çevirdim, sessizlik içinde deklanşöre bastım, fotoğrafını çektim. Saat 11.00’dı. O gün
             7x11 boyutunda sekiz-on rulo film bitirdim. Vakit yoktu. Ahır bozması bir yerde birkaç film yıkadım. Fotoğ-
             rafların hepsi birbirinden güzeldi. Hemen dört tane yaptım, ertesi sabah götürdüm. Gazi, fotoğraflara baktı.
             Parmaklarını fotoğrafların üzerinde gezdirdikten sonra çok güzel olduklarını söyledi.”
                   Tem, fotoğrafla birlikte tanık olduğu olaylara dair arşiv anılarına da şu notu düştü: “Sade bir asker esva-
             bı, teklifsiz bir tavır, çevik bir vücut çizgisi. Sonra bütün vukuatı içinde doğurup yoğuran o baş, o harikulade
             insan kafası… Resme bir defa daha bakınız. Hiçbir milletin bu alelade fotoğraftan daha güzel kurtuluş abidesi
             yoktur.”
                   Taarruzu fotoğraf kareleriyle ölümsüzleştiren Tem, basım için fotoğrafçıya götürdü. Ertesi gün geldiğinde
             İzmir’de her yer yanıyordu. Fotoğrafçı dükkânıyla birlikte her şey kül olmuştu. Tem’in elinde sadece birkaç
             fotoğraf karesi kaldı.
                   Falih Rıfkı Atay’ın “Bir 26 Ağustos Yıldönümü” başlıklı yazısında “Kocatepe” fotoğrafıyla ilgili ifadesi bu
             fotoğrafın çekildiği dönemde uyandırdığı ve sonrasında devam eden etkisini açıkça ortaya koymuştur:
                   “Hiçbir fotoğraf objektifi tarihe bu kadar canlı bir eser bırakmamıştır.”

                                                   Fikret Otyam'ın  Etem Tem ile yaptığı r öportajdan, Ulus Gazetesi, 4 Aralık 1960



          138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145